BMW har under de senaste året rullat ut en bred modellserie med elbilar. De eldrivna modellerna som ser ut som vilken BMW som helst har blivit en stor framgång. Förra året sålde BMW 368 523 elbilar vilket är en ökning med 12 procent mot året innan.
Det är fler elbilar än konkurrenterna Audi (164 000) och Mercedes (185 100) levererade tillsammans förra året. Nu berättar BMW:s utvecklingschef Frank Weber att det är just synergierna mellan fordonsmodellerna oavsett drivlina som är bakgrunden till framgången.
– För kunderna innebär det att de får samma BMW-filosofi oavsett om de kör en elbil eller en förbränningsmodell. Vad vi har lärt oss från våra återförsäljare och kunder är att de uppskattar att elbilsmodellerna inte har en radikalt annorlunda design eller andra avvikelser. Allt de har de egenskaper som kunderna förväntar sig av en BMW, berättar Weber.

Men nyttan tillfaller inte bara kunderna. För BMW innebär det lägre produktionskostnader och bättre lönsamhet:
– Oavsett om det är en förbränningsmotor, en laddhybrid eller en helt elektrisk bil är de alla baserade på samma plattform. Ännu viktigare än diskussionen om plattformar är hur vi kan använda drivlinekomponenter eller andra komponenter genomgående i fordonen, berättar Weber.
Innan slutet på detta året lanserar BMW den första elbilen på sin helt nya elektriska plattform Neue Klasse. Satsningen inkluderar totalt sex stycken nya elbilar med lanseringen inom tre år. Även om Neue Klasse är en elbilsplattform är den utvecklad med övriga modellutbudet i åtanke:
– Neue Klasse är initialt en ny arkitektur som är enbart för elbilar men det är inte den viktigaste poängen. Neue Klasse introducerar en helt ny uppsättning komponenter som i framtiden kommer att användas med olika drivlinor över hela modellutbudet. Detta kommer att generera höga volymer för dessa komponenter, vilket är avgörande för att vi ska kunna uppnå skalfördelar, berättar Weber.

Men Neue Klasse kommer också leva upp till det som kunderna efterfrågar. Det är fokus på effektivare drivlinor, längre räckvidder och snabbare laddningen. Men det är också ett fokus på lägre kostnader.
– Kunderna är nöjda med en räckvidd på mellan 400 och 500 kilmeter under verkliga förhållanden. Med den räckvidden behöver de sällan ladda under resor. Med Neue Klasse-modellerna kommer den faktiska räckvidden att öka med ungefär 30 procent jämfört med idag. Som ett resultat kommer vi att uppnå räckvidder som är betydligt högre än dagens förväntningar, avslutar Weber.
Kommentera