Därför blir elbilar billigare och fossilbilar dyrare nästa år

Det blir riktigt tufft för en del biltillverkare nästa år när EU tuffar till utsläppskraven för bilindustrin. Från och med nästa år måste CO2-utsläppen för personbilar understiga 93,6 g/km. En minskning med 19 procent mot årets nivå på 116 g/km.

Vinnarna kommer att bli konsumenterna där biltillverkarna kommer göra allt för att öka försäljningen av elbilar och laddbara fordon. Det bådar gott för konsumenterna som kan se fram emot många lanseringar och erbjudande på elbilar nästa år.

Om en biltillverkare inte når upp till utsläppskraven kan de förvänta sig betydande böter. Dessa beräknas som 95 euro multiplicerat med överskottet av CO2 i g/km och registreringsvolymen. För stora biltillverkare kan ett missat mål innebära straffavgifter på hundratals miljoner euro.

En sammanställning av Dataforce visar att endast Geely (med Volvo och Polestar) samt SAIC Motors (MG) och Tesla är de som för tillfället ser ut att klara målen nästa år utifrån dagens försäljningsfördelning. Toyota ligger precis över gränsen på 105 gram följt av BMW på 106 gram.

En del tillverkare sticker däremot ut desto mer, både Volkswagen Group, Renault-Nissan-Mitsubishi, Stellantis och Ford har en hel del att arbeta på för att pressa ner utsläppen under nästa år.

– Detta gäller särskilt för VW Group och Ford. Med tanke på att deras bilar är tyngre än genomsnittet steg deras individuella mål för 2024 till 121 respektive 124 g/km, vilket gav ett visst spelrum. Denna viktjustering kommer dock att utelämnas 2025 då viktfaktorn i ekvationen blir negativ, skriver Dataforce.

Under nästa år uppskattas den genomsnittliga biltillverkaren som säljer en mix av elbilar och PHEV behöva nå en försäljningsandel på 37 procent laddbara fordon. En tyngd mot elbilar är att föredra eftersom de vägs tyngre i uträkningarna.

Hittills i år har andelen elbilar minskat i den totala försäljningen. Det beror främst på den abrupta utfasningen av elbilsbonusen i Tyskland som varit den största elbilsmarknaden.

– Med det sagt har blivit svårare att övertyga ytterligare kunder att välja elbilar istället för förbränningsbilar. Detta kommer endast fungera om priserna sjunker. Nuvarande prisfallen på litium- och batteripriserna tillåter vissa prissänkningar men biltillverkarna kommer också att behöva sänka kostnaderna på annat håll för att förbli lönsamma, summerar Dataforce.

Exempelvis kan produktionen av billigare batteritekniker som LFP-batterier ersätta de dyrare NMC-batterierna. Det öppnar också upp dörrarna för mindre och mer prisvärda modeller som kan locka den breda marknaden. Dataforce spår att biltillverkarna kommer lägga ett ökat fokus på elbilar genom att också minska priskampanjerna på bilar med förbränningsmotorer.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.