Ett lösenord kommer att skickas till din e-postadress.

Danska elbilsföreningen FDEL har kört Kia e-Niro på en vintrig resa genom Sverige och Norge. Resan gick från Köpenhamn, via svenska västkusten upp till Oslo mot Trondheim och vidare till Östersund för att sedan ta inlandsvägen hem till Köpenhamn. Totalt tillryggalades 240 mil under tre dagar, och domen är tydlig: Kia e-Niro imponerar.

– E-Niro gick riktigt bra. Elbilar går i allmänhet riktigt bra på snö och is. De elektriska motorerna reagerar snabbt vid hjulspinn och stängs av. Föraren upplever att han har god kontroll över bilen, skriver Martin Messer Thomsen som körde bilen.

Martin låter sig också imponeras av den låga förbrukningen. Trots kyla och kuperad terräng med kupévärmaren på fullt:

– En elbils energiförbrukning ökar när det är kallt, t.ex. eftersom kall luft är tyngre att flytta igenom. Dessutom stiger det när du kör med värmen på i kabinen. Och att köra uppför påverkar naturligtvis också konsumtionen. På väg uppför ett berg såg jag att förbrukningen var över 50 kWh / 100 km. Sammantaget var den genomsnittliga förbrukningen dock bara 19,0 kWh / 100 km för hela resan. 

På det stora hela gick resan bra. Trots att Martin körde mitt i norska sportlovsveckan så löste det sig med laddning. Inlandsbanan hade 20-25 mil mellan snabbladdarna vilket krävde visst planering, poängterar han dock.

Du kan läsa artikeln (på danska) hos danska Elbilföreningen här. Alternativt version körd i Google Translate hittar du här.