Vad gör man om man har en elbil och gillar att mecka? Man gör som Daniel Öster som trimmat sin Nissan Leaf.
Daniel har lyckats att höja effekten från 80 kW till 110 kW. I två videoklipp får vi följa Daniels arbete och givetvis hänga med på den första provturen.
Allt om Elbil ställde frågan, varför?
– Jag har alltid gillat snabba bilar och att mecka själv, så det kändes naturligt att ta sig an detta projekt, förklarar Daniel som berättar vidare:
– Jag har trimmat bilen genom att byta till en nyare inverter från en nyare Leaf. Det höjer effekten från 80kW till 110kW. För att få bilen att förstå att skicka mera begäran om effekt till den nya invertern så har jag lagt till en ”CAN-brygga” som höjer på effektmeddelanderna. Med denna har jag lyckats ta upp effekten till 125kW.
Del 1
Del 2 (med provkörning)
Elbilar har meckar-potential
Daniel berättar vidare att Nissan Leaf är en lättskruvad elbil. Den saknar batterikylning och billiga delar går att köpa från norska bilskrotar. Invertern kostade Daniel 400 euro.
Nästa projekt blir till att prova att montera en 160 kW-inverter från en Leaf av 2021 års modell. Dessutom planerar han att bygga en CCS-adapter för gamla Leafar med Chademo-kontakt.