Hemma är den plats där flest vill ladda sin elbil. Men för boende i flerbostadshus är tillgången till laddning hemma begränsad. Hälften av de som bor i bostadsrätter, hyreshus och samfälligheter i storstadsregionerna Stockholm, Göteborg eller Malmö berättar att de saknar möjligheten att ladda bilen hemma.
Skillnaden inom de olika flerbostadshusformerna är också stora. 50 procent av boende i en bostadsrätt svarar att de har tillgång till laddning. Motsvarande siffra för hyreshus är 26 procent. Det är en ojämlikhet som måste åtgärdas.
En majoritet ser behov av politiska initiativ för att öka tillgången till laddningsinfrastruktur och för att göra det billigare för bostadsrättsföreningar att investera. Det svarar de tillfrågade i en undersökning från Demoskop på uppdrag av Aneo Mobility Sweden.
– Det är frustrerande att se hur bristen på laddinfrastruktur hindrar människor från att göra hållbara val. Trots att antalet publika laddplatser byggs ut vill få ladda där. Vi behöver göra det enklare för boende i flerbostadshus att ladda bilen hemma, säger Margareta Törnblad, VD för Aneo Mobility Sweden.
Intresset för elbilar är stort bland svenskarna. 55 procent svarade att de kan tänka sig köp en elbil, och 32 procent överväger ett köp inom fem år. Trots det avstår många från att köpa en elbil på grund av bristen på laddningsmöjligheter i hemmet. 25 procent av de tillfrågade uppger det som ett hinder.
– Regeringen har en viktig roll att spela i att skapa incitament för utbyggnad av laddinfrastruktur. Det är en investering i vår framtid och vår miljö, tillägger Törnblad.
De tre främsta hindren för att skaffa elbil:
- Priset är för högt (53%)
- Dålig räckvidd (29%)
- Ingen tillgång till laddning där jag bor (25%).
Platser där man helst laddar bilen:
- Hemma (52%)
- På arbetsplatsen (20%)
- På publika laddstationer i staden (1%).
Den kvantitativa undersökningen är genomförd av Demoskop på uppdrag av Aneo Mobility Sweden. Totalt har 509 kvantitativa webbintervjuer genomförts mellan 21 november – 3 december, varav 71 respondenter är elbilsägare. Undersökning är genomförd mot allmänheten i storstadsregionerna Stockholms län, Västra Götalands län och Skåne län och resultaten är statistiskt säkerställda vid 95% konfidensintervall.
Kommentera