Däckrazzia genomför däckkontroller i samband med Polisens kontroller eller på servicestationer där bilister tankar eller laddar sina bilar. I årets undersökning har man nu för första gången börjat gruppera bilarna efter drivlina.
Resultatet från årets kontroller visar att däcken på elbilar är i bättre skick än på andra bilar, och Däckrazzia noterar i rapporten Däckkollen att det är något som går tvärtemot en allmän uppfattning om att elbilars däck slits snabbare. Nu kommer man att fördjupa sitt arbete:
– Resultatet är överraskande och pekar på behov av fördjupad analys. Det är än så länge ett relativt begränsat underlag som statistiken bygger på, vilket också bör beaktas, säger Fredrik Ardefors, vd Däckbranschen Sverige.
Elbilar är ofta något tyngre och har högre vridmoment jämfört med bilar med förbränningsmotor. Detta är två faktorer som teoretiskt leder till ökat slitage på däcken. Det här kan föraren kompensera för genom att köra extra mjukt, vilket också bidrar till en ökad räckvidd. Rätt däcktryck är också något som kan minska slitaget.

Kontrollerna visar att både mönsterdjup och däcktrycket håller betydligt bättre nivåer på elbilar än andra bilar. Bland elbilar är det runt 9 procent som har ett mönsterdjup på tre millimeter eller mindre. I gruppen bilar med förbränningsmotor, högst fem år gamla, är motsvarande andel 16 procent.

Inga elbilar hade olagligt mönsterdjup på mindre än 1,6 mm.
Föraren av elbilar är också bättre på att hålla kolla på däcktrycket i bilarna. Inga elbilar hade så lågt tryck i något av däcken att det kan liknas vid punktering, 1,6 bar eller mindre.

Andelen bilar med 0,5 bar eller mer skillnad i däcktryck på samma axel var också tydligt lägre bland elbilar (2,6 procent) och hybridbilar (2,4 procent) jämfört med bilar med endast förbränningsmotor (8,5 procent).
Kan finnas många orsaker
Däckrazzia påpekar att elbilarna oftare är av nyare årsmodell och att det kan vara en av de mer sannolikare anledningarna till elbilarnas bättre däckstatus. Men även i gruppen högst fem år gamla bilar finns det tydliga skillnader till elbilarnas fördel, även om bilarnas snittålder också här kan påverka.
– Det finns fler möjliga anledningar än skillnad i ålder på bilar. Kanske är elbilsägarna mer noggranna med till exempel däcktrycket för att bibehålla en bra räckvidd. Kanske byter de sina däck oftare. Vi kommer att fortsätta följa upp frågan om däckens skick på elbilar jämfört med andra bilar, bland annat genom Däckkollen, avslutar Fredrik Ardefors.
Kommentera