Dacia visar upp det nya eldrivna konceptet Hipster Concept. En tre meter lång elbil med plats för fyra personer och en lastvolym på upp till 500 liter. Dacia förklarar att man ”återuppfinner folkbilen”.
Konceptet är utvecklat för att utmana på en bilmarknad som under de senaste två decennierna har gått mot allt större, tyngre och dyrare bilar. Dacia vill istället göra elbilen enkel, lätt och framför allt prisvärd.
– Det här är det mest Dacia-typiska projekt jag någonsin har arbetat med. Det har samma samhälleliga betydelse som Logan hade för 20 år sedan. Och det handlar om att uppfinna något som inte finns i dag, kommenterar Romain Gauvin, designchef på Dacia.

Det nya konceptet är exempelvis 20 procent lättare än elbilen Dacia Spring. Det ger fördelar som lägre energiförbrukning och mindre materialåtgång i tillverkningen.
Ambitionen är att halvera klimatavtrycket jämfört med dagens bästa elbilar.
Kompakt med rymlig

Hipster Concept har fått en kantig och robust formgivning med, minimala överhäng, detaljer som remmar istället för dörrhandtag och bakljus placerade bakom bakrutans glas.
Trots de små yttermåtten erbjuder modellen fyra sittplatser och ett stort flexibelt bagageutrymme. Den fyrkantiga formen bidrar till det generösa utrymmet och stora rutor ger kupén en extra luftig känsla. Taket har exempelvis en glasad sektion framtill som släpper in ljus i kupén.
– Dacia Hipster Concept har allt man kan önska i en vardagsbil. Den är bara 3 meter lång, 1,53 meter hög och 1,55 meter bred men rymmer fyra riktiga säten och ett bagageutrymme som kan justeras från 70 till 500 liter, berättar produktchefen Stéphanie Chiron.

Interiören är lika avskalad. Mobiltelefonen används både som bilens nyckel, navigator och multimediasystem. Telefonen placeras i en docka som kopplas till en portabel Bluetooth-högtalare.
Framsätena är utformade som en bänk med synlig ram och nätklädsel medan de öppna nackstöden bidrar till att spara vikt. För att öka flexibiliteten finns 11 fästpunkter för Dacias YouClip-tillbehör som mugghållare, lampor och armstöd.

Pressar priserna
Räckvidden ska vara anpassad för vardagsbruk och anpassad för att användaren inte ska behöva ladda mer än två gånger i veckan. Dacia lyfter fram att 94 procent av bilresor i Frankrike är kortare än 40 kilometer per dag.
Priserna på nya bilar har ökat med 77 procent 2010 vilket är långt mer än hushållens inkomster. Med konceptet vill Dacia visa att det går att bygga en elbil som är både praktisk och överkomlig för en bred publik.
– Hipster Concept har allt man behöver i en vardagsbil, och inget man inte behöver, summerar produktchefen Stéphanie Chiron.
Dacia presenterar inget konkret kring hur konceptet kommer förverkligas. Men vi kan anta att detta är en bekräftelse på att Dacia har ambitionen att lansera en riktig ”folk-elbil” någon gång i framtiden. Redan idag erbjuder man Dacia Spring som är en av Europas billigaste elbil. Den säljs dock inte i Sverige.
















Kommentera