Bättre sent än aldrig. Nu är det Cupras tur att göra en mellanstor SUV på Volkswagen-koncernens MEB-plattform. Cupra Tavascan kommer fyra år efter att koncernsyskonenet Volkswagen ID.4 lanserades; och också efter Skoda Enyaq och Audi Q4 e-tron.
Men vi tar det från början. Cupra är ett ganska ungt märke men med en lång historik inom Seat som en division med fokus på prestanda, lite sport och cool design. 2018 avknoppades det och Seat introducerade Cupra som ett fristående märke.

Som nykomling måste Tavascan nu alltså leva upp till det Cupra står för, men också sticka ut från sin trio med syskon. Tavascan har stora skor att fylla – och tre stabila syskon att hävda sig mot.
Visst är den unik

Redan för fem år sedan fick vi se det första av ett tidigt koncept på Cupra Tavascan. Det konceptet såg ut att vara plockat ur en Batman-film. Sedan dess har Cupra hållit oss på halster men bolagets VD Wayne Griffiths lovade att den färdiga produkten skulle bli minst lika cool som konceptet.

Cupra Tavascans aggressiva form och framåtlutande approach fångar verkligen upp det mesta ifrån konceptet. Cupra älskar dessutom sina kontraster i koppar som smyckar ut och kontrasterar de ofta mörka kulörerna. Det är fräsigt, hippt och ger bilen en rejäl dos spansk attityd. Det här är en extrovert skapelse och jag gillar det jag ser.
Interiört har Cupra två sidor. Vi tar det som är enkelt att smälta först. Bagaget på 540 liter är märkbart slätstruket och enkelt, praktiskt och väldigt mycket Volkswagen. Det är bra, nästintill perfekt och praktiskt utformat. Det är positivt och glädjande. Cupra har inte designat bort det praktiska lastutrymmet.

I passagerarutrymmet har Cupra varit betydligt mer modiga och det är som att stiga in i en helt annan värld. Trots att man varit beroende av att använda vissa fasta element som kommer med plattformen som reglage, skärmar och vred så har Cupra satsat allt på att utsmycka det som går att smycka.

Det som direkt drar till ens fokus i interiören är den drakfjällsliknande balken som knyter samman instrumentbräden och mittkonsolen. En sorts ”ryggrad” för att använda Cupras egna ord. Den är framträdande och för tankarna till en hypersportbil.
Utsmyckningen fortsätter med koppardetaljer och mörka färger, räta vinklar och linjer som smälter samman med mjuka och böljande former. Det skapar en sorts organisk känsla i fordonet, men för samtidigt tankarna till en fiktiv värld. Det är befriande unikt.

Interiören är alltså en komplett överraskning och också något verkligt annorlunda. Trots de många modiga designvalen så har inte Cupra lyckats kompromissa bort det praktiska. Samtliga sittplatser erbjuder bra med utrymmen, här finns praktiska saker som mugghållare och USB-uttag och beröringsytorna håller en god nivå.
Bakom ratten

Min första tanke, och förutfattade mening, var att Tavascan skulle vara precis som sina syskon. Detta skulle bli en trevlig Volkswagen ID.4 med andra kläder. En bil som jag tycker ger ett ganska behagligt intryck bakom ratten. Men nej, jag hade fel.
Ganska snabbt blev det tydligt att Tavascan har mer fokus på sport under körningen. Den är mycket hårdare i exempelvis styrningen. Även om komforten från den trygga VW-komforten går att ana, så är det en helt annan typ av närvaro som genomsyrade hela bilen. Man känner helt enkelt av att det händer lite i bilen, att det är lite riv. Genom det adaptiva chassit och de olika körlägena kan man dessutom experimentera lite extra.

Jag rattade den fyrhjulsdrivna Cupra Tavasca VZ. Det innebär en total motoreffekt på 250 kW och sprinten 0 till 100 km/h som avklaras på 5,5 sekunder. Inte jättesnabbt i paritet med vissa prestandakärror, men inte heller katastrofalt dåligt. Det är helt enkelt inom ramen för det snabbaste på denna plattformen.
Specifikationerna i övrigt kommer inte heller som någon överraskning. MEB-plattformen har ett batteri på 77 kWh vilket ger Tavascan VZ en WLTP-räckvidd på 477 kilometer vid blandad körning. Snabbladdning är möjlig med upp till 135 kW och att ladda från 10 till 80 procent tar 28 minuter. 11 kW AC-laddning är standard.
Denna fyrhjulsdrivna VZ-variant av Cupra Tavascan startar på 654 900 kronor. Det finns också ett bakhjulsdrivet insteg som börjar på 594 900 kronor.
En överraskning

Summerat skulle jag säga att Cupra Tavascan var en överraskning. Något rivigt och spännande. Det finns en stabil grund i form av mamma VW-koncern som levererar teknik, trygghet och stabilitet till det unga nya bolaget Cupra.
Det är tydligt att detta är en bil som riktar sig till en köpare som vill synas lite extra, som vill sticka ut och ha en annorlunda bilupplevelse. Cupra tänker sig att den huvudsakliga köparen av Tavascan är tjänstebilsföraren och visst kommer man då bli fräsigast på personalparkeringen – men kampen är jämn med Skoda Enyaq RS Coupé från koncernen.
MEB-plattformen har kanske några år på nacken, men Volkswagen har också förbättrat den med tiden. Med nya effektivare motorer, snabbare laddning och framför allt numera ett bra infotainmentsystem – något som är viktigt för att göra de längre resorna med elbil superenkla.
Om Cupra kan locka tjänstebilsförarna återstår att se, konkurrensen i detta segmentet är stenhård.
Cupra Tavascan VZ
Motor: Två motorer 250 kw (340 hk), fyrhjulsdrift
Acceleration: 0-100 km/h på 5,5 sekunder
Toppfart: 180 km/h
Räckvidd: 477 kilometer (WLTP – blandad körning)
Pris: från 654 900 kronor.
Kommentera