Ett lösenord kommer att skickas till din e-postadress.

På motormässan i Frankfurt visar Seats prestandamärke Cupra upp sitt eldrivna koncept av elbilen Cupra Tavascan – en sportig SUV-coupé. Detta är ”Så designar man en elbil med Cupra”.

Aerodynamiken är själva nyckeln för en elbil, menar Cupra. Bra aerodynamik ger elbilen mindre luftmotstånd, vilket i sin tur resulterar i längre räckvidd.

Annons

– Ingen av de aerodynamiska delar som fogas till karossen ser ut att vara maskinellt tillverkade, istället påminner de om muskler och gör silhuetten på Tavascan ännu mer atletisk, förklarar Alberto Torrecillas, exteriördesigner på Cupra.

Att en elbil saknar många delar som en traditionell bil med förbränningsmotor gör också att många andra traditionella kännetecken kan förändras. En elbil behöver till exempel ingen traditionell kylargrill.

– Frontkonceptet är helt nytt. Frontens design innehåller stora, funktionella luftinsläpp. Två av dessa sträcker sig över bilens hela bredd för att kanalisera luften, och en luftridå leder bort den från motorhuven, förklarar Alberto.

Genom avsaknaden av avgasrör har också Cupra kunnat åstadkomma en helt perfekt symmetri, tilläger Cupra.

Nya material håller nere vikten

Men det är inte bara designen som är avgörande. Elbilarna behöver vara viktmässigt slimmade, då batterierna har en vikt som inte kan försummas. Fördelen med de tunga batterierna är att man kan placera dem lågt i bilen vilket ger den en lägre tyngdpunkt.

En låg tyngdpunkt ger stabila köregenskaper. För att kompensera för batteriernas vikt använder man lättviktiga material i bilens övriga delar.

– Hela konceptbilen är tillverkad i kolfiber – det material vi vill använda för att representera lättviktskonceptet”, säger Alberto.

Invändiga utmaningar

För en designer utgör också interiören i en elbil en utmaning. Dels kräver batterierna sin del av utrymmet, men det får inte ge intrång på passagerarutrymmet.

– Vi har designat en interiör med fyra sportiga kolfiberstolar för att maximera utrymmet och experimenterar också med lätta material på till exempel instrumentpanelen och de båda mittkonsolerna”, säger Marc Franch, interiördesigner på Cupra.

Även färg- och materialval kan bidra till känslan av rymd i bilen.

– Vi använde vit nappaklädsel för sätena och på den övre delen av instrumentpanelen för att förstärka känslan av rymd ombord. Omgivningsbelysningen, som är unik för konceptbilen, får instrumentpanelen att verka sväva fritt och kontrasterar effektfullt mot det svarta neoprengolvet, inflikar Frederik Baumann, designer på Cupras färg- och klädselavdelning.

Målet med Cupra Tavascan är att skapa en känsla, en passion – vi kallar det en WOW-effekt – som måste vara lika intensiv i båda fallen. Det är denna bakomliggande filosofi som styr oss i vårt arbete när vi designar en Cupra, avslutar Alberto.