Seats prestandamärke Cupra firar fyra år som självständigt bilmärke. Det uppmärksammade Cupra genom ett digitalt event där biltillverkaren bekräftade sina planer framåt. Samtidigt berättar Cupra att målet är att dubbla sin försäljning, omsättning och sitt säljnätverk i år.
Förra året lanserade Cupra sin första elbil i form av Cupra Born som är baserad på Volkswagen-koncernens MEB-plattform. Enkelt kan den sammanfattas som en sportigare variant av Volkswagen ID.3.
Två bekräftade modeller står på tur och under evenemanget försäkrade Cupra-chefen Wayne Griffiths oss om att de är på gång. Den första är Cupra Tavascan som kommer bli märkets andra helt eldrivna bil. Den ska lanseras under 2024.
Cupra-chefen Wayne Griffiths har tidigare sagt i en intervju att så mycket som möjligt av konceptet Tavascan ska finnas bevarat i produktionsmodellen. Då sa han: ”Vi har sagt till formgivna att de inte kan presentera en bil som ser ut att vara tagen ur Batman om vi inte kan förverkliga det”.

Cupras tredje elbil är en modell för stadsmiljöer. Det blir en betydligt mindre modell som är inspirerat av konceptet UrbanRebel som Cupra tidigare visat upp. Man lovar rejält med prestanda. Konceptet levererar en effekt på mellan 340 hk (250 kW) och upp till 435 hk (320 kW). Det ger den en accelerationstid från noll till 100 km/h på 3,2 sekunder. Lanseringen ska ske 2025.

Under evenemanget avslöjade Wayne Griffiths att Cupra har två ytterligare modeller på gång. De visades kort under presentationen, dolda under varsina skynken. Mer än så ville Cupra inte berätta idag. Om det är elbilar återstår att se när Cupra blir redo att dela med sig av detaljerna.

En repris av eventet går att se i videospelaren nedan:
Ny digital plattform för möten
Under evenemanget presenterade man också en digital plattform för att komma närmare sin kundbas. Genom att hoppa på den senaste ”metaverse”-trenden lanserar Cupra Metahype. En plattform där fans, Cupra, kreatörer, skapare, varumärken och andra kan mötas.
– Med virtuella världar har varumärken möjlighet att skapa helt nya upplevelser för sina befintliga och framtida kunder. Detta är en fantastisk möjlighet för CUPRA att engagera sig i sin community på ett innovativt och autentiskt sätt via Metahype, säger Metaverse-futuristen Cathy Hackl.
Kommentera