Continental har utvecklat bromsok specifikt framtagna för elbilar. De så kallade ”Green Caliper” är optimerade för elbilarnas högre toppeffekt och det minskade användandet av bromsarna. På en elbil används bromsarna 80 procent mindre än hos en konventionell bil.
Det har gjort det möjligt för Continental att utveckla bromsar som väger mindre och också har lägre friktion mellan bromsbeläggen och bromsskivorna genom ett bättre optimerat bromsmoment.
Den lägre vikten och minskade friktionen mellan bromsbelägg och skiva kan ge en utökad räckvidd hos elbilar med runt en procent, enligt Continental. De nya bromsoken är upp till två kilo lättare. Eftersom bromsarna används mer sällan på en elbil kan också bromsskivorna göras tunnare och därmed lättare. Viktbesparingen kan i vissa fall uppgå till 5 kilo.
De nya bromsoken är också bättre optimerade för en mer sömlös övergång mellan den regenererande inbromsningen och inbromsningen med hjälp av skivbromsarna. Green Caliper har en aktiv indragning av bromsbeläggen efter varje inbromsning.
Continental tror att de nya bromsoken kan nå bilar i serieproduktion om två till tre år. De kommer kunna förlänga räckvidden med omkring en procent.
– Att öka effektiviteten är ett primärt mål i optimeringen av elbilar. Ju lägre förlust av elektrisk energi, desto längre räckvidd får elbilen. Med den nya Green Caliper tillhandahåller vi en produktionsklar teknik som ger ytterligare potential till en elbils räckvidd, säger Dominik Hiss, chef för Product Center Friction Brakes, Hydraulic Brake Systems på Continental.
Kommentera