Citroën vill nu stoppa Polestars logotyp i hela EU

I en konflikt som Citroën uppenbart är beredd att utöka vill den franska biltillverkaren nu sätta stopp för Polestar i hela EU. Hösten 2020 lyckades Citroën stänga ute Polestar från den franska marknaden.

Anledningen är att Citroën anser att den dubbla uppsättningen sparrar (”chevroner”) som Polestar använder i sin logotyp är för lik den Citroën använder. Den franska domstolen höll med: ”varumärket med sparrarna” är väl förknippat med Citroën. Därför går Polestar inte att köpa i Frankrike.

Nu har Citroën lämnat in en ny stämning till domstolen i Bryssel. I den kräver Citroën ett förbud för Polestars logotyp i hela EU. Fallet ska tas upp i september, rapporterar CarUp som citerar källor i franska tidningar.

Thomas Ingenlath har tidigare kommenterat attacken från Citroën, som just en attack:

– För att vara ärlig känner jag att min heder har blivit attackerad. Jag har jobbat med varumärken och design i hela mitt liv. Jag tror också att jag på 25 år har bevisat att jag är långt ifrån den som kopierar andra, sa Thomas till tyska NTV.

– Vi har byggt varumärket Polestar med så mycket omsorg och uppmärksamhet på detaljer. Om det ens hade varit avlägset känt att Polestars stiliserade stjärna hade något att göra med Citroën-sparrarna eller DS-bokstäverna så skulle jag genast stoppat det, fortsatte Thomas.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.