I en konflikt som Citroën uppenbart är beredd att utöka vill den franska biltillverkaren nu sätta stopp för Polestar i hela EU. Hösten 2020 lyckades Citroën stänga ute Polestar från den franska marknaden.
Anledningen är att Citroën anser att den dubbla uppsättningen sparrar (”chevroner”) som Polestar använder i sin logotyp är för lik den Citroën använder. Den franska domstolen höll med: ”varumärket med sparrarna” är väl förknippat med Citroën. Därför går Polestar inte att köpa i Frankrike.
Nu har Citroën lämnat in en ny stämning till domstolen i Bryssel. I den kräver Citroën ett förbud för Polestars logotyp i hela EU. Fallet ska tas upp i september, rapporterar CarUp som citerar källor i franska tidningar.
Thomas Ingenlath har tidigare kommenterat attacken från Citroën, som just en attack:
– För att vara ärlig känner jag att min heder har blivit attackerad. Jag har jobbat med varumärken och design i hela mitt liv. Jag tror också att jag på 25 år har bevisat att jag är långt ifrån den som kopierar andra, sa Thomas till tyska NTV.
– Vi har byggt varumärket Polestar med så mycket omsorg och uppmärksamhet på detaljer. Om det ens hade varit avlägset känt att Polestars stiliserade stjärna hade något att göra med Citroën-sparrarna eller DS-bokstäverna så skulle jag genast stoppat det, fortsatte Thomas.
Kommentera