I Frankrike har Citroën satt sig på tvären mot Polestar. Anledningen är att den franska biltillverkaren menar att Polestars logotyp inkräktar på Citroëns logotyp. Just nu är Polestar hindrade från att sälja sina bilar i landet, och får heller inte visa sin logotyp.
De båda företaget har en logotyp med två stycken kromade sparrar. Medan de två sparrarna i Polestars logotyp pekar mot varandra är de i Citroëns variant staplade på varandra. En dubbla uppsättning sparrar är för nära förknippat med Citroën anser franska domstolen.
Citroëns ägare, PSA-koncernen, hävdade också att Polestars logotyp var för lik logotypen för DS Automobiles. Likheten i de båda fallen avvisade franska domstolen. Logotyperna har för liten likhet, och dessutom riktar sig produkterna till en relevant publik med goda kunskaper om logotyperna. En förväxling skulle vara minimal, skriver franska utgåvan av Motor1.
Citroën fick dock rätt i en annan sak. Domstolen i Paris har dömt Polestar till att betala böter på 150 000€ och förbjudit användning av logotypen i Frankrike i minst sex månader, enligt franska tidningen Connexion. Man motiverar sitt beslut med att Citroën är känt över hela världen som ”varumärket med sparrarna” (”chevronerna”), och att Polestar kunde dra indirekt nytta av det. Domstolen påminner också om att Polestar tidigare hade en annan typ av stjärna i sitt varumärke före 2017.
Den som idag besöker Polestars webbplats från Frankrike möts av ett meddelande. För att få mer information ombeds man sedan att ringa in till en telefonsvarare och lämna sina kontaktuppgifter:
”Polestars webbplats är inte tillgänglig för den franska allmänheten på grund av territoriella begränsningar för användningen av franska varumärken nr 016898173 och nr 01689532.”
Kommentera