Citroën ë-C3 Aircross krävde 12 laddstopp i Nylands 1000 km-test

Citroen e-C3 Aircross.

En kompromiss med de billigaste elbilarna är ofta att de har ett mindre batteri, och därmed kortare räckvidd. Men de är oftast också bara tilltänkta för kortare och mer lokala resor.

Men det hindrade inte Björn Nyland från att sätta sig bakom ratten på Citroën e-C3 Aircross för att sedan köra 100 mil. En elbil med en WLTP-räckvidd på 300 kilometer och en svensk prislapp som börjar på 319 500 kronor.

Upplägget på Björns 1000-kilometersutmaning är att han vill köra sträckan så snabbt som möjligt i motorvägsfart. Det innebär bland annat att han tar fler kortare laddstopp istället för enstaka längre för att minimera tiden vid laddarna.

I e-C3 visar det sig att den optimala laddningshastigheten uppnås från en batterinivå på 0 och upp till 55-60 procent som högst, sedan avtar hastigheten drastiskt till ungefär hälften av den utlovade maxeffekten på 100 kW.

Björn förväntade sig inte något underverk, men ändå satte han sig bakom ratten och körde de hundra milen. 12 timmar och 35 minuter senare var han i mål. Det blev totalt 12 laddstopp. Trots de låga förväntningarna blev Björn besviken:

– Det är visserligen en stadsbil, men den borde ändå klara långresor bättre än så här, konstaterar Björn.

Han kritiserar bland annat bilen för en del buggar. Bland annat avbröts laddningen varje gång han startade bilen, exempelvis för att slå på luftkonditioneringen under laddning. Dessutom saknade han grundläggande information om laddningsstatusen på bilens skärm. Och så menade Björn att den var för törstig. Under testet snittade den 27,9 kWh/100 km i förbrukning.

När värmen kom blev det svettigt i bilen vid laddstoppen.

– Det här kan vara den sämsta bilen jag har testat under 2025. Men vet du vad? Fjädringen är mjuk och sätena är riktigt sköna. Efter tolv timmar bakom ratten har jag fortfarande inte ont i rumpan. Det är mer än man kan säga om många andra bilar, säger Björn.

Sedan tillägger han:

– Jag tror jag måste säga det. Hyundai Inster slår den här bilen på alla punkter. Bättre effektivitet, jämnare laddkurva och mer konsekvent prestanda, avslutar Björn.

Video: 1000 kilometer med Citroën e-C3 Aircross

Hela testat går att se i de två videorna nedanför:

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.