Elbilen har lyfts fram som en viktig del för att nå Sveriges klimatmål, men tilltron till hur snabbt omställningen kommer gå har minskat. Det visar årets upplaga av Circle K:s Omställningrapport.
Främst är förare av diesel- och bensinbilar som har en minskad tilltro på hur snabbt omställningen kommer ske. Bland de som tror att en majoritet av bilarna på svenska vägarna kommer vara eldrivna till 2030 har andelen sjunkit från 13 procent förra året, till 10 procent i årets undersökning.
Samtidigt finns det en starkare framtidstro bland de som redan gjort bytet till elbil. En fjärdedel av elbilsägarna tror att elbilarna kommer dominera 2030. Till 2035 tror 63 procent.
– Vi har genom åren sett en tydlig nedåtgående trend gällande svenskarnas tro på när elbilen kommer dominera, särskilt bland de som inte kör eldrivet. För att fler ska känna sig trygga i omställningen krävs både långsiktiga villkor och satsningar som minskar trösklarna – inte minst när det gäller kostnad och tydliga incitament. Rapporten visar också att framtidstron ökar när man väl gjort bytet själv, säger Johan Söderberg, Director Fuel & E-mobility på Circle K.
Elbilsägare mest nöjda
Det är elbilsägare som är de mest nöjda med sitt bilval idag. Hela 97 procent uppger att de är nöjda. Hela 82 procent svarar att de kommer att välja elbil igen. Av de som
funderar på annat drivmedel är det hybridbil som lockar mest (7 procent) och bensin/dieselbil som lockar minst (3 procent).
Rapporten visar att ägare av bensin- och diesel är betydligt mer osäkra. Ungefär en fjärdedel (23 procent) vet inte vad de kommer välja för drivmedel. Nio procent säger att de inte kommer att köpa en ny bil överhuvudtaget.

Nära varannan (47 procent) bensin- och dieselbilsägare är ändå positivt inställda till elbilar men tvekar ändå inför ett byte. Förutom inköpskostnad handlar det också om det praktiska behovet som laddningsmöjligheter (48 procent) och elbilens funktion i kyla (40 procent) som påverkar valet.
– Rapporten visar att de som kör elbil är nöjda med sitt val. Men som med allt nytt finns det fördomar och okunskap. Ska fler våga ta steget behöver laddningen vara lika enkel som att tanka – tillgänglig, tydlig och pålitlig. Detta jobbar vi med dagligen och det är tydligt att elbilisterna märker det. Parallellt med våra satsningar behöver politiken säkra nätkapacitet, ledtider och långsiktighet, fortsätter Johan Söderberg.
Den positiva inställningen lär öka
Allt pekar dessutom på att elbilsägare blir allt mer nöjda. Det är tydligt att bekymren minskar i takt med att tekniken och laddinfrastrukturen blir bättre.
– Många föreställer sig att det är krångligt att köra elbil – att det finns hinder med räckvidd, laddning och praktiska detaljer. Och visst är det viss skillnad, men när man väl testat inser man ofta att det inte är så svårt. Jag har faktiskt aldrig mött någon som vill gå tillbaka till bensin eller diesel när de väl kört elbil, och det visar även rapporten tydligt, kommenterar Jenni Alterling, Senior Manager inom E-mobility på Circle K.

I princip alla tidigare orosmoln som tillgången på laddning, elbilens räckvidd och ett bekymmersfritt bilägande minskar årligen visar undersökningen.
– För att fler ska ta steget behöver priset närma sig bensin- och dieselbilar i inköp, även om totalkostnaden kan vara lägre. Dessutom måste laddinfrastrukturen vara trygg, även vid längre resor. Där ser vi redan ett väl utbyggt nät, men vi fortsätter expandera för att möta efterfrågan, avslutar Jenni Alterling.
Kommentera