Fords VD Jim Farley har nyligen varit på besök i Kina. Precis hemkommer från resan efter flera fabriksbesök beskriver han upplevelsen med orden: “Det mest ödmjukande jag någonsin sett”.
Under besöken möttes Farley av elbilar med avancerad teknik, självkörande system till ansiktsigenkänning integrerat i fordonen. Han konstaterade att “kostnaden och kvaliteten på deras fordon är långt över vad jag ser i väst”, rapporterar Telegraph.
Men det var inte bara fordonen som imponerade. Andra västledare har vittnat om fabriker som är så automatiserade att de ibland beskrivs som “mörka fabriker” där robotar sköter majoriteten av produktionen och ljus knappt behövs.
Enligt siffror från International Federation of Robotics har Kina expanderat sin robotarmé inom industrin från cirka 189 000 år 2014 till över två miljoner år 2024. Landet har nu en robottäthet på omkring 567 robotar per 10 000 industriarbetare jämfört med 449 i Tyskland och bara 104 i Storbritannien.
Det är en global tävling – och om vi förlorar har Ford ingen framtid
Farley varnade att konkurrensen med Kina inte bara handlar om elbilar. Han är djupt imponerad av hur snabbt och avancerat kinesiska biltillverkare utvecklas både tekniskt och produktionsmässigt.
– Vi är i en global tävling med Kina och det är inte bara elbilar. Och om vi förlorar detta, då har vi ingen framtid på Ford, säger Farley.
I Kina handlar det inte längre om billig arbetskraft. Det senaste skiftet fokuserar istället på högteknologi och ingenjörskonst. Utvecklingen är en del av Kinas långsiktiga strategi Made in China där staten subventionerar automatisering och avancerad produktion.
Samtidigt menar analytiker som tidningen citerar att västvärlden halkar efter. Enligt Sander Tordoir vid Centre for European Reform måste Europa snabbt investera mer i robotisering och ny teknik för att inte tappa konkurrenskraft.
Budskapet från Farley är tydligt. Tekniksprånget i Kina är reellt och accelererande. För företag och länder i väst är enda valet nu att agera snabbt och kraftfullt, eller så riskerar man att bli teknologiskt överkörda.
Farley har tidigare berättat om hur han flugit in den kinesiska elbilen Xiaomi SU7 från Kina till Chicago och använt den som bil i sex månader.
– Jag gillar inte att prata så mycket om konkurrenterna, men jag kör en Xiaomi. Vi flög in en från Shanghai till Chicago och jag har kört den i sex månader nu och jag vill inte lämna ifrån mig den, sa Farley då.
















Kommentera