Igår skrev vi om att Energimyndigheten tar över registreringen av laddstationer i Sverige. Myndigheten får ansvar för att den samlade informationen om laddpunkter är korrekt och uppdaterad. Det ska i sin tur ge bättre underlag till kart- och navigeringstjänster för elbilister.
Ett av världens största laddnätverk för elfordon, ChargePoint, tycker att Energimyndighetens nya ansvar är en bra start. Det skriver de i en kommentar till Allt om Elbil. Dock vill man se att regeringen tar ett ännu större ansvar för laddinfrastrukturen.
ChargePoint anser att regeringen måste ställa krav på att laddoperatörer också ska öppna upp sina laddpunkter och skapa ett roaming-kompatibelt nätverk. Först då kan det göras enklare för förare att lokalisera, komma åt och betala för laddpunkter.
– Den svenska regeringen måste lägga fram regler för att kräva att laddningsoperatörer öppnar upp sina nätverk för varandra, så att förare enkelt kan lokalisera, komma åt och betala för laddpunkter. Motviljan hos större operatörer att göra det möjligt för förare att roama mellan nätverk utgör ett allvarligt hinder mot konsumenternas förtroende och hindrar samtidigt människor från att övergå till elbilar, säger Christopher Burghardt, Managing Director in Europe på ChargePoint.
Christopher fortsätter: ”Gårdagens tillkännagivande från Energimyndigheten är en bra början, men det tar inte upp problemet med att ett roaming-kompatibelt nätverk fortfarande inte är verklighet i Sverige. När antalet elbilsförare ökar är det viktigt att det snabbt växande laddningsnätet hanterar en pålitlig nationell accesspunkt med öppna, statiska kvalitetsdata – vilket ger förarna förtroende för att de korrekt kan lokalisera en laddstation, veta om den kommer att fungera, samt hur betalning sker. Den största fördelen med Energimyndighetens strategi är dock antagandet av en gemensam plattform som kan utökas över hela Norden.”
Kommentera