Kinesiska batteritillverkaren CATL har idag på sitt ”Tech Day”-evenemang visat upp tre nya tekniker som ska utöka elbilens förträfflighet. Det handlar om längre räckvidder uppåt 150 mil och batterier som kan laddas full på ett ögonblick.
Och så introducerar man ett så kallat saltbatteri med rekordprestanda – och som dessutom ska vara högpresterande trots extrema temperaturer nedåt 40 minusgrader.
Det handlar helt enkelt om teknik bra nog för att krossa allt vad elbilsskepsis lyder.
150 mils räckvidd
Den stora nyheten var ”Freevoy Dual Power Battery” som är ett helt nytt batterikoncept med dubbla kärnor. Enligt CATL ska batteriet göra det möjligt för elbilar att på allvar konkurrera med hybridbilar.
Det nya batteriet är uppdelat i två zoner – en huvudenergisektion och en räckviddsförlängare – som använder olika material för att maximera både kraft och räckvidd. Det CATL gör är att kombinera de två batterikemierna NCM och LFP.
Det ska då bli möjligt att få plats med ett batteri som kan lagra 180 kWh i en sedan med en hjulbas på tre meter. Det ska ge en räckvidd på över 1500 kilometer på en laddning vilket ska leda till att elbilen blir det givna valet för alla.
– Den här teknologin innebär en grundläggande förändring i hur vi hanterar begränsningar i elbilars räckvidd. Genom att kombinera två olika batteriteknologier i ett och samma paket kan vi optimera både hög prestanda och lång räckvidd, förklarade en talesperson för CATL.
Säkerheten stod också i fokus med dubbla skyddssystem inspirerade av flygplansmotorer. En viktig innovation är en ny självgenererande anodteknik som ersätter traditionellt grafit vilket ger mycket högre energidensitet.
Man har också utvecklat ett billigare ”dubbelbatteri” med två olika typer av LFP-teknik som med enkelhet ska ge en räckvidd på 1000 kilometer.
Extremsnabb laddning
Den andra innovationen är andra generationens Shenxing-snabbladdningsbatteri. Den nya generationen batteri som CATL visade upp tar snabbladdning till en helt ny nivå. Batteriet ska leverera en räckvidd på 800 kilometer och har en topphastighet för laddning som närmar sig 12C med en maximal laddningseffekt på över 1,3 megawatt.
I ett praktiskt fall skulle fem minuters laddning ge 520 kilometer räckvidd när det ansluts till en högpresterande megawattladdare. Även vid extrem kyla ska batterier prestanda. Vid tio minusgrader ska det fortfarande vara möjligt att mata batteriet med 830 kW och klara intervallet 5 till 80 procent på 15 minuter.
Det är en rejäl uppgradering från den första generationen Shenxing-batteri som kom 2023.
Batterier av ”salt”

Det tredje nyheten som presenterades var CATL:s nya natriumjonbatteri, i folkmun slarvigt benämnt som saltbatteri. Det ska gå i produktion i december och kommer kunna leverera 500 kilometers räckvidd och klara snabbladdning med 5C-hastighet, alltså en full laddning på runt en kvart. Batteriet ska ha en livslängd på 10 000 laddningscykler.
Batteriet har en rekordhög energitäthet på 175 Wh/kg. Ett annat genombrott med det nya saltbatteriet är att det också ska prestanda under vintern. Något som inte varit självklart för natriumjonbatterier tidigare.
Även vid extrem kyla med 40 minusgrader klarade batteriet att leverera tillräckligt mycket energi för att en bil skulle hålla 120 km/h hela vägen från 10 procents batterinivå ner till noll procent. Också vid snabbladdaren presterande batteriet där man vid 30 minusgrader lyckades ladda batteriet från 20 till 80 procent på en halvtimme.
En styrka med natriumjonbatterier är att de är extremt säkra, något som CATL demonstrerade genom att försöka förstöra ett batteri med slag, genomborrning och itusågande helt utan någon explosion eller brand.
Kommentera