Batterigiganten CATL startade i början av 2022 företaget EvoGo som utvecklade teknik får batteribyten på elbilar, som alternativ till att snabbladda elbilarna vid en laddare. I vår del av världen är det bara elbilstillverkaren Nio som tagit konceptet hit genom sina Power Swap-stationer.
I Kina är det en hel annan utveckling. Tekniken är vanligt förekommande hos exempelvis kommersiella fordon som taxi, lättare lastbilar och bildelningstjänster. Det kommer därför inte som någon överraskningar att CATL nu meddelar en kraftig expansionsplan för EvoGo.
På tre är att planen att ha 3000 EvoGo-batteribytesstationer som ska täcka in 70 städer i Kina. EvoGo har sedan som målsättning att nå 10 000 till 2030. Det kan jämföras med Nio som idag har 2500 stationer i landet.
EvoGo för alla biltillverkare som vill använda tekniken, och målet är att bygga det största servicenätverk i världen, sa CATL vid lanseringen av varumärket i 2022.
Kommentera