En elbil ska inte behöva innebära en massa kompromisser. Det menar brittiska Caterham som nu visar upp en eldriven sportbil. Det är en vidareutveckling av Caterhams bensindrivna Seven som sålts i Sverige både som färdigt fordon eller byggsats.
Caterham EV Seven som blir den eldrivna modellens namnet är fortfarande i konceptstadiet. Syftet är att utvärdera om det är genomförbart att utveckla en lättvikts-elektrisk Seven.
– Alla framtida elbilar vi producerar måste inneha Caterhams DNA. Lätt, rolig att köra och förarorienterad. Vi kommer aldrig att lansera en Seven på ett ton, förklarar VD:n Bob Laishley.
Det är just vikten som Caterham oroar sig över. Ett batteri drar generellt upp vikten på elbilar. I konceptet sitter ett batteri på 51 kWh som kan snabbladdas med upp till 152 kW. Trots det förhållandevis stora batteriet väger konceptet bara 70 kg än sin bensindrivna motsvarighet. Fordonets totala vikt är precis under 700 kg.
Konceptet har en elmotor som producerar 240 hästkrafter med ett toppvridmoment på 250 Nm. Det tar bilen från 0 till 100 km/h på runt fyra sekunder. Toppfarten är 210 km/h.
Men det kan dröja innan EV Seven kan bli verklighet:
– Vi har inga planer på att sätta EV Seven i produktion i detta skede. Det är en testbädd för att se hur väl en elektrisk drivlina fungerar för våra kunders specifika önskemål. Vi genomför det här projektet så att vi kan lära oss att leverera på det som Caterham står för, fortsätter Bob Laishley.
– Vi kommer att ta ut den här på marknaden vid rätt tidpunkt när den framtida generationen av batteriteknologi tillåter det, och det är därför det är dags för oss att testa konceptet, tillade Laishley.
Bonusvideo: Reklamfilm för bensindrivna Caterham Seven.
Kommentera