Carlsberg Sverige väljer nu att elektrifiera alla sina dryckestransporter mellan sitt bryggeri i Falkenberg, vattenfabriken i Ramlösa, och omlastningsterminalerna i Göteborg, Malmö och Helsingborg. Den eldrivna transportlösningen har tagits fram tillsammans med fraktteknikföretaget Einride.
Man väljer också att elektrifieras transporterna från förpackningsföretaget Ball i Malmö med aluminiumburkar till Falkenberg och Ramlösa, transporter från Ramlösa till Falkenberg och även en viss del av direktdistribution från Falkenberg till grossistkunder i Halmstad.
– Vi inledde vårt samarbete med Einride hösten 2022 då vi elektrifierade de tunga lagertransporterna i Halland. Våren 2023 utökade vi samarbetet då vi adderade ytterligare en ellastbil som dagligen kör mellan Falkenberg och Ramlösa. Nu investerar vi stort i en hållbar transportlösning för södra och västra Sverige, som kommer att bidra till att vi minskar vårt klimatavtryck avsevärt, säger Peter Hammarstedt, vd för Carlsberg Sverige.
Totalt kommer åtta ellastbilar med släp, med 51 pallplatser per ekipage, att trafikera sträckorna. Einride kommer installera den nödvändiga laddinfrastrukturen vid bryggeriet i Falkenberg och vattenfabriken i Ramlösa. Den kommer göra det möjligt att ladda fordonen medan de lastar eller lossar.
De nya lastbilarna ska börja rulla hösten 2024. De väntas elektrifiera cirka 765 000 transportmil på fem år, vilket motsvarar en besparing på nästan 12 300 ton koldioxid, jämfört med diesellastbilar.
Kommentera