Candela korsar Medelhavet i elbåt med Polestar-teknik

Svenska elbåtstillverkaren Candela har nått en viktig milstolpe. Med företagets flygande elbåt har ett svenskt team korsat Gibraltar sund för första gången. Det är den första interkontinentala resan med en eldriven båt hävdar elbåtstillverkaren.

Den eldrivna båten Candela C-8 som användes är utrustad med teknik från Polestar. Det inkluderar ett batteri på 69 kWh och teknik för DC-laddning från Polestar. Dessutom har den speciellt designade stolar, unika färgval och materialval inspirerade av Polestars elbilar.

Båten har en branschledande räckvidd på 57 sjömils räckvidd (125 km) vid 22 knop (40 km/h) och kan snabbladdas från 10 till 80 procent på en halvtimme.

Rekordresan

Gustav Hasselskog, VD för Candela.

Vid rodret under rekordresan satt Candelas VD och grundare Gustav Hasselskog. Färden påbörjades från Sotogrande i Spanien till Ceuta i Nordafrika. En sträcka på 24 nautiska mil och en resa som tog ungefär en timme. Efter en kort laddpaus i Ceuta vände man sedan om och återvände till det spanska fastlandet.

Sträckan är en del av Gibraltar sund känt för sina starka strömmar och oberäkneliga vågor. Det kunde så klart vara en utmaning för elbåten som är av typen bärplansbåt där båtens skrov lyfts ur vattnet och kör ovanför ytan på ett sätt som kan liknas vid vattenskidor. Det för att minska motståndet och maximera räckvidden.

Men den utmanande sjögången var inte ett problem för båten. Med hjälp av sensorer som läser av vågor, vind och strömmar justeras bärplanen automatiskt upp till 100 gånger per sekund för en upplevelse som mer liknar att flyga än att åka båt i grov sjö.

– Datorn ser till att båten varken rullar eller slår. Det fungerar ungefär som styrsystemet i ett modernt stridsflygplan. Det fungerar otroligt bra, vi kände inte vågorna alls medan följebåten studsade rejält, säger Hasselskog.

Det är inte det första rekordet som Candela knipit. Bland annat har man tidigare visat sin ledande räckvidd när man har kört från Stockholm till Åland samt kört flest elektriska sjömil på ett dygn.

Vill visa tekniken

I Stockholm åker en lite större båt från Candela.

Rekordresan över sundet gjordes för att visa upp potentialen hos Candelas nya eldrivna bärplansfärja P-12. En sådan färja går exempelvis redan i passagerartrafik i Stockholm mellan Ekerö och centrala Stockholm.

– I diskussionerna vi haft här, bland annat med Malagas borgmästare och presidenten i Ceuta, ser vi ett stort behov av nya direktlinjer som idag inte är ekonomiskt möjliga med större konventionella fartyg. Inte bara över sundet utan också längs kusten, till exempel mellan städerna på Costa del Sol, berättar Gustav Hasselskog.

Trafiken mellan Spanien och Nordafrika över Gibraltar sund är en av världens viktigaste sjöförbindelser med över 3,5 miljoner passagerare årligen. Idag domineras den av stora dieseldrivna bilfärjor som endast angör större hamnar. För människor som bor utanför dessa knutpunkterna blir överfarten tidskrävande. Candela vill komplettera dessa med snabba, hållbara direktlinjer som ökar tillgängligheten även för mindre kustsamhällen.

När det svenska teamet korsade sundet med Candela C-8-båten förbrukades endast 40 kWh vilket motsvarar en elkostnad på ungefär 80 kronor. Som en jämförelse förbrukade den lika stora följebåten 50 liter bränsle, vilket motsvarar en kostnad på 900 kronor.

– Vi minskar energiförbrukningen med 80 procent, eliminerar utsläpp och möjliggör snabba, bekväma resor till en bråkdel av kostnaden vilket öppnar dörren för helt nya, hållbara färjelinjer över Medelhavet, summerar Hasselskog.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.