Cadillac visar nu upp sin tredje elbil och det i form av sin ikoniska bilmodell Escalade. Här är det fullt fokus på lyx och gigantiska proportioner på alla plan. Det blir inte minst tydligt på det hutlöst stora batteriet som Cadillac har fått sätta in för att upprätta hålla någon sorts vettig prestanda.
Cadillac Escalade IQ bygger på GM:s skalbara elbilsplattform Ultium. På den har Cadillac placerat 24 batterimoduler som tillsammans ger en batterikapacitet på 200 kWh. Det ger i sin tur en räckvidd på 725 kilometer.
Jättesuven är fyrhjulsdriven med två motorer som levererar 505 kW (680 hk). I ett prestandaläge kan det utökas till 560 kW (750 hk) vilket tar den stora suven från 0 till 100 km/h på fem sekunder. Plattformen bygger på en 800-voltsarkitektur och ska kunna DC-snabbladda med 150 kilometer körsträcka på 10 minuter. Någon toppeffekt på laddningen får vi inte idag.

Escalde IQ får oberoende främre- och bakre adaptiv stötdämpning som kan regleras med upp till 7,5 cm i höjd. På marken står suven med gigantiska fälgar på 24-tumshjul med 35-tumsdäck. Längden på bilen är 5,7 meter, den är 2,4 meter bred och mäter 1,9 meter i höjd. Hjulbasen är på hela 3,5 meter.

För att göra det enkelt att kliva in och ur bilen har Cadillac utrustat den med motoriserade automatiskt öppnade dörrar.
Interiören

Signumet fram är den 55-tums breda skärmen som huserar all nödvändig förarinformation och infotainmentsystem. Ett panoramasoltak sträcker sig över den första och andra stolraden och är behagligt tonat för att säkerställa komforten även på soliga dagar.

Ombord finns det plats för upp till sju personer genom tre stolsrader. Andra stolsraden går också att få med fristående kaptensstolar och då har bilen plats för sex personer.
I den senare konfigurationen får andraraden två 12,6-tumsskärmar, fikabord, armstöd med förvaring, egen klimatkontroll, trådlös laddning för mobiltelefoner, massagestolar och inbyggda högtalare i nackstöden.

Trots att suven har tre stolsrader erbjuder Escalade både ett rymligt bagageutrymme på 670 liter och en främre frunk som lastar 345 liter med en generös öppning. Suven har också stöd för dubbelriktad laddning och i bagaget hittar vi också ett traditionellt vägguttag för att mata ut ström. Genom V2H-stöd går det också att driva sitt eget hem vid strömavbrott.
Tillverkningen ska starta sommaren 2024. Priserna startar på 1,3 miljoner kronor i USA, vilket innebär att den blir runt en halv miljon dyrare än Volvo EX90 och Polestar 3 på den marknaden.
Kommentera