Byton har slut på pengar, elbilen M-Byte försenas när verksamheten pausas

Kinesiska Byton har haft fullt fokus på att erövra Europa med elbilen Byton M-Byte. Planen var att suven skulle lanseras redan i år. Nu står dock allt arbete på paus.

Coronaviruset har orsakat stora svårigheter för Byton. Efter att ha övervägt med aktieägare och styrelsen beslutade man att från och med 1 juli att sjösätta en krisplan. Målet är att bygga om organisationen för att sänka kostnaderna och rädda projektet.

Under tiden står allt arbete stilla vilket försenar elbilen kraftigt. Uppgifter talar om förseningar på upp till ett halvår. I Sverige kommer elbilen säljas via Hedin Bil och har en uppskattat, med obekräftad prisuppgiften talar om ett startpris på 600 000 kronor.

Byton sticker ut

Byton M-Byte bjuder på flera spektakulära element som fått bilen att sticka ut i bruset. Bilens alla skärmar är en sådan detalj. Bland annat den breda skärmen som sträcker sig över hela bilens instrumentbräda men också touchskärmen på ratten.

Prestandamässigt ska M-Byte komma med ett batteri på 72 kWh eller 95 kWh. Den kommer också erbjudas med bak- respektive fyrhjulsdrift med en motor som ger 200 kW, respektive en effekt på 300 kW. Elbilen ska kunna snabbladdas till 80% på 35 minuter.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.