När EU meddelade nivåerna på de strafftullarna som Unionen inför på elbilar tillverkade i Kina stack ett märke ut. Det var statliga bilkoncernen SAIC Motors som bland annat säljer MG i Europa. EU meddelade att SAIC Motors och dess varumärken får betala hela 36,3 procent i strafftull.
Det är betydligt högre än landskollegan BYD som landade på 17 procent och även mycket högre än schablonavgiften på 21,3 procent för ”samarbetande” biltillverkare. Nu kommer förklaringen varför SAIC Motors beskattas så högt.
I den 208 sidor långa rapporten publicerad av EU framkommer det att SAIC ”visade sig vara mycket bristfällig i samarbetet” i anslutning till utredningen. SAIC uppges dock från sitt håll ha varit ”bekymrade över sekretessen kring sin information”.
En källa som ska ha varit insatt i utredningen hävdar dock att SAIC helt enkelt saknade tillgång till vissa av sina egna leverantörers uppgifter kring den efterfrågade informationen.
– Ovana att hantera den nödvändiga dokumentationen samt intern byråkrati var andra utmaningar, tillade personen som sa att SAIC i vissa fall inte ens bemödade sig att besvara förfrågningarna.
SAICs agerande stod i direkt kontrast till BYD och Geely som sägs ha ”proaktivt engagerat sig i utredning”. BYD ska till och med ha haft anlitade policyexperter direkt på plats i Bryssel för att underlätta för utredarna.
Att vara proaktiv lönade sig. Geely och BYD var de kinesiska bolagen som fick lägst strafftullar på 19,3 respektive 17,0 procent. Utöver strafftullen betalar alla biltillverkare också en importskatt på 10 procent.
Kommentera