Bygger 70 stationer med snabbladdare för tunga lastbilar på två år

Milence planerar att bygga Europasta största nätverk med snabbladdare för tung trafik. Planen är 70 strategiskt placerade hubbar med över 570 laddare över hela Europa. De tre första stationerna i Sverige öppnar under detta året. Ytterligare sju är planerade.

De tre första stationerna i Sverige ska täcka in rutterna Stockholm, Göteborg och Malmö. Den första hubben i Sverige kommer öppna i Varberg i den 10 oktober. Bakom satsningen står Daimler Truck, Traton Group och Volvo Group som under gemensam flagg bygger stationerna.

I samband med transportbilsmässan IAA Transportation i Hannover berättar Milence nu mer om satsningen. Hubbarna byggs kontinuerligt och kommer mot slutet av 2025 göra nätverket till det största av sin sort i Europa.

Skiss på stationen i Varberg.

Hubbarna kommer göra det möjligt att trafikera några av de mest trafikerade rutterna i Europa. Dessa inkluderar sträckor som Göteborg-Malmö, Antwerpen-Duisburg, Paris-Le Havre och Berlin-München. Totalt planeras stationer i 10 länder.

– Framtiden för vägtransporter är elektrisk, och vi är stolta över vi med vårt expansiva laddningsnätverk kan visa vägen och att det kan bli verklighet redan idag. Nu är det dags att agera och vi uppmanar alla intressenter att prioritera denna infrastruktur. Genom att påskynda teknikutvecklingen och elektrifiera de stora transportvägarna i Europa gör vi det enklare för åkerierna att gå över till utsläppsfria fordon, berättar Anja van Niersen, VD för Milence.  

Stationerna som Milence öppnar nu har snabbladdare som kan leverera upp till 400 kW. Men redan innan slutet på detta året kommer Milence också driftsätta MSC-laddare som kan leverera megawatt-effekter vid fem av hubbarna.

Genom den nya MSC-standarden kommer det vara möjligt att ladda en eldriven tung lastbil från 10 till 80 procent på runt 30 minuter, det med en laddeffekt på upp till 1440 kW.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.