BYD är inte bara en tillverkare av elbilar. Man har också en egen batteriproduktion och levererar batterier både till sin egen biltillverkningen med också till andra bilmärken. Fokuset på batterier innebär också att man forskar på framtidens tekniker.
I samband med den stora kinesiska elbilsmässan World New Energy Vehicle Congress (WNEVC) talade just BYD om kommande batteriteknologier. BYD:s chefsforskare Lian Yubo sa då att det fortfarande är ett par år kvar innan solid state-batterier har sitt stora genombrott. En batteriteknik som beskrivs som ”den heliga gralen” med hög energitäthet, snabb laddning och hög säkerhet.
– Vi kommer inte att få se någon inom de kommande tre åren. Fem år är kanske en mer realistisk tidsram, sa chefsforskaren under sitt framträdande. De nya batterierna kommer då att sitta i dyrare premiummodeller, för att sedan leta sig ner i mellansegmentet och till sist till budgetmodeller något decennium bort.
Idag fokuserar BYD främst på koboltfria LFP-batterier, en teknik som Lian menar fortfarande kommer vara relevant de kommande 10 till 20 åren. Solid state-batterierna har stora utmaningar som måste övervinnars i form av höga kostnader, komplexa tillverkningsprocesser och komplicerade integration med fordonen.
Framträdandet på WNEVC är ett av få sådana där BYD talat offentligt om solid state-batterier. BYD innehar omkring 16 procent av världsmarknaden vilket gör BYD till världens andra största batterileverantören globalt. CATL är störst och innehar 38 procent av världsmarknaden.
Kommentera