Allt fler biltillverkare har börjat testa solid state-batterier i riktiga applikationer. Nu kommer nästa tillskott till marknaden i form av BYD som stoppat in sin nya batteriteknik i en BYD Seal.
Den kommerseilla versionen av BYD Seal levererar idag 570 kilometer i räckvidd (WLTP) på en laddning. Med den nya batteritekniken kan Seal få mer än en dubblad räckvidd.
Uppdatering 24 juni: BYD har dementerat uppgifterna att man påbörjat tester i en BYD Seal.
Det nya revolutionerande batteriet med en fast elektrolyt har en energitäthet på 400 Wh/kg. Enligt kinesiska mediauppgifter kan det nya batteriet ge en räckvidd på 1875 kilometer. Dock då enligt Kinas officiella generösa körcykel CLTC.
En viktig faktor är också batteriets förmåga att ladda snabbt. På endast 12 minuter ska det vara möjligt att ladda batteriet med 1500 kilometers räckvidd. Något som utan tvekan överträffar de flesta bilarna på marknaden idag, oavsett om de drivs av bensin eller el.
Om den produktionsklara modellen kommer att få den höga räckvidden som utlovas återstår att se. Det kan också vara tänkbart att BYD helt enkelt sätter in ett mindre batteri för att hålla nere kostnaderna och sänka vikten.
Det kan vara ett tänkbart scenario då man lovar prisparitet med elbilar med dagens batteriteknik. BYD har som mål att sätta batteritekniken i serieproduktion i begränsad skala under perioden 2027 och 2029. Massproduktionen ska sedan vara redo att rulla igång 2030.
För att matcha tekniken har BYD nyligen dessutom börjat introducera betydligt snabbare elbilsladdning med megawatt-effekter.
BYD är inte ensamma om att testa solid state-batterier i skarp miljö. Även Mercedes har visat upp sitt solid state-batteri med en målbild på omkring 100 mils räckvidd. Även Stellantis-koncernen har börjat testa tekniken. De lyfter fram batteriteknikens fördelar i kallt väder.
Kommentera