I mars visade BYD upp ny teknik som skulle göra det möjligt att ladda en elbil med 400 kilometer räckvidd på bara fem minuter. Det genom en högpresterande snabbladdare som kunde leverera över 1 MW och en elbil med kapacitet nog att ta emot effekten.
Tekniken bygger på en 1000 volts-högspänningsarkitektur och ett batteri med 10C-laddkapacitet, vilket tillåter en laddningseffekt på hela 1 megawatt. Nu har den första laddningsstationen med den nya snabba tekniken tagits i drift berättar BYD.
Megawatt-laddning i sig är inget unikt och också något som finns i Europa. Men till skillnad från här i Europa ska tekniken inte bara användas för eldrivna tunga lastbilar. BYD avser nämligen att använda tekniken för att kunna erbjuda elbilar som laddar snabbare än det är möjligt att tanka en bensinbil.
BYD:s ordförande Wang Chuanfu har tidigare berättat att företaget planerar att bygga fler än 4 000 megawatt-snabladdningsstationer. Det för att möta efterfrågan på elbilar som laddar snabbare.

Den nya megawatt-snabladdningsstation ligger i den kinesiska miljonstaden Shenzhen och har byggts i samarbete med oljejätten Sinopec.
BYD har beskrivit den nya snabbladdande tekniken som epokavgörande. Med denna kommer man drastiskt sänka laddningsstider för eldrivna transporter och därmed undanröja ”ett av de sista argumenten emot elbilar”.
Kommentera