Kinesiska BYD rusar fram som ett ellokomotiv. När resultatet för första halvan av 2023 nu redovisats är det både försäljningsrekord och tredubblad vinst jämfört med i fjol. Vinsten ökade med 204,7 procent till 16,3 miljarder kronor, och vinstmarginalen ligger nu på imponerande 18 procent.
Trots att den inhemska konkurrensen blivit tuff så levererade BYD ett lönsamt resultat. Den kinesiska marknaden har varit otroligt skakig under det senaste halvåret, med bland annat Tesla som dragit igång ett tufft priskrig i landet.
BYD har under det senaste året dragit igång en offensiv satsning på den europeiska marknaden. I Sverige har BYD under sommaren pressat priserna rejält, och i juli blev elbilen Atto 3 den mest levererade elbilen. Försäljningen drivs främst av attraktiva privatleasingerbjudanden.
Globalt under första halvan av 2023 uppgick den totala försäljningen till 1,5 miljoner elbilar. Företaget är det största elbilsmärket i Kina.
Kommentera
Kommentarerna omfattas inte av sidans utgivningsbevis.