Bring har elektrifierat alla paketleveranser i Danmark – Sverige nästa

Logistikbolaget Bring uppmärksammar nu en stor milstolpe i Danmark. Nu är hela företagets flotta av lätta lastbilar upp till 4,25 ton helt eldrivna. Det betyder att företaget nu utför alla sina så kallade ”sista milen”-transporter på el.

– Nu använder vi enbart eldrivna fordon till våra dagliga paketleveranser. Paketvolymerna i Danmark har ökat med 23 procent det senaste året vilket har krävt en större omställning av fordonsflottan än planerat, berättar Bjarne Lauritsen, driftsdirektör på Bring Danmark.

För att möjliggöra omställningen har Bring byggt ut laddinfrastruktur vid samtliga terminaler i landet.

Laddning vid alla terminaler.

– Att nu nå 100 procent elektrifiering av last mile är en viktig milstolpe. Vi visar att det går att leverera snabbt och pålitligt, samtidigt som vi reducerar utsläppen markant, fortsätter Bjarne Lauritsen.

Även i Sverige arbetar Bring mot samma mål. Företaget ska också på sikt ställa om de tunga transporterna, för att bli ett helt fossilfritt företag till 2030.

– Parallellt jobbar vi med att minska utsläppen från den tunga trafiken. Vi har kommit långt, men vi är inte färdiga. I Sverige är vi eldrivna i de tre storstäderna och innan 2027 är slut ska alla Brings paketleveranser i Sverige med varubil upp till 4,25 ton vara elektrifierade, säger Catherine Löfquist, hållbarhetschef på Bring.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är skaparen bakom Allt om Elbil. Har följt utvecklingen av elbilar sedan 2016. Kör självklart också elbil och betraktar sig som en elbilsinfluencer. Mer information och kontakt.