Ett lösenord kommer att skickas till din e-postadress.

Elbilar utmålas ofta som en större brandfara än bensinbilar, men det är inte riktigt sant, skriver forskningsinstitut RISE. Tvärtom, kan risken faktiskt vara mindre för elbilar än bensin- och dieselfordon. En vanlig brandorsak på bilar med förbränningsmotor är läckage av brännbara vätskor eller gaser som antänds mot heta ytor. Den risken försvinner med elbilar, skriver RISE i ett pressmeddelande.

I andra elektronikprodukter är litiumjonbatterierna ökända för att fatta eld. Men det är skillnad på batterier och batterier.

Annons

– I fordonsindustrin är batteridesignen ofta bättre, med större krav på tester, och säkerhetssystem är av bättre kvalitet, säger Ola Willstrand, projektledare på RISE.

Vid bränder hos elbilar härleds oftast orsaken till annat än just batterierna. I elbilar är batterierna också ofta långt placerade i golvet vilket innebär att det inte är säkert att det blir involverat i branden lika snabbt. Tester visar att det ofta tar över 30 minuter från det att bilen är helt övertänd innan batteriet involveras.

Även om brandrisken är mindre hos elbilar så är riskerna däremot annorlunda, betonar RISE. Termisk rusning i ett batteri kan leda till gasexplosion, och mer komplicerad efterhantering. Eftersom att det är svårt att bedöma ett batteris status kan det brinna först långt efter att det skadats.

Elbilar ställer nya krav på kunskap och riktlinjer. RISE arbetar för att ta fram kunskap och sprida denna.