På brandmannaklubbens övningsområde i finska Larsmo har bröderna Jan och Lars Sjöblom tagit ett stort steg mot att lösa en av räddningstjänstens största utmaningar. Hur man effektivt släcker bränder i elbilsbatterier.
Yle rapporterar från testet av brödernas egenutvecklade släckningsverktyg AMP-Guard, en vattenfylld bälg med en penetreringsnål som både kyler och fyller batteriet med vatten.
– Den här externa kylningen behövs främst ifall batteriet ännu inte brinner, men är nära en brand, förklarar Lars Sjöblom för Yle.
Idén föddes när Jan studerade till brandman och insåg att de verktyg som fanns att tillgå inte var tillräckligt effektiva. Den första prototypen byggdes hemma i föräldrarnas garage och sedan dess har bröderna vidareutvecklat konstruktionen i samarbete med kollegor från brandstationerna i Jakobstad och Kronoby.
Vid testet där en elbilsmodul sattes i brand visade sig resultatet vara mycket lovande. Temperaturen i batteriet sjönk från över 300 grader till under 100 grader på tio minuter och vidare till under 50 grader inom tjugo minuter.
– Det gick över förväntan. Temperaturen sjönk snabbt och vi kunde avvärja den termiska rusningen. Med minimal vattenanvändning, berättar Lars Sjöblom.
Räddningsverket i Österbotten har redan köpt in en prototyp och brandchefen Vesa Berg berättar att man testat den på övningar:
– Jag tycker att den är riktigt bra, säger han till tidningen. Men någon riktig elbilsbrand har de ännu inte stött på.
Även om bränder i elbilsbatterier fortfarande är sällsynta ser räddningstjänsten ett växande behov av nya metoder. I takt med att elbilarna blir fler och äldre ökar sannolikheten för att det kommer ett skarpt larm. Bröderna Sjöblom hoppas att deras uppfinning ska bidra till ökad säkerhet. Även rederier har visat intresse för släckningsverktyget.
– Vi hoppas att det ska finnas en på varje brandstation i landet, avslutar Lars Sjöblom.
Finns flera metoder

Det finns fler metoder för att hantera bränder i elbilar och i scenarion där också batteriet fattat eld. MSB har tidigare demonstrerat en teknik där de använder en skärsläckare för att ta sig in i batteripaketet för ett sedan snabbt fylla det med vatten.
Den metoden gör det möjligt att släcka en elbilsbrand på 10 minuter.
















Kommentera