Bosch har gett sig ut på en ordentlig långresa genom Sverige. Det med syftet att testa en ny bromsteknik helt utan mekaniska kopplingar som företaget utvecklat för elbilar. Boschs utvecklingsteam har satt sitt nya hydrauliska brake-by-wire-teknik på prov under långresa på över 330 mil. Färden gick genom varierande klimat och terräng från Tyskland och genom Sverige hela vägen upp till polcirkeln.
Brake-by-wire eliminerar den mekaniska kopplingen mellan bromspedalen och bromssystemet. Istället överförs förarens bromsning som en elektrisk signal. Bosch har utvecklat en effektiv som kombinerar två oberoende hydrauliska bromsaktuatorer där brake-by-wire-aktuatorn och ESP-systemet är kopplade till separata kanaler.
Traditionella bromssystem säkerställer en redundans genom en mekanisk koppling till bromspedalen vid eventuella fel. Men i den nya Bosch brake-by-wire-lösningen har denna mekaniska koppling tagits bort helt, vilket öppnar upp för snabbare, mer precisa och framtidssäkra bromssystem.

– Hela teamet har arbetat mot detta test med enastående motivation och är mycket stolta över denna prestation. Vårt hydrauliska brake-by-wire-system har fungerat perfekt under hela resan. Med vårt första långdistanstest har vi på ett imponerande sätt visat att vi kan ta ett verkligt brake-by-wire-system från testbanan till vägen på ett säkert och framgångsrikt sätt, berättar Hagen Kuckert, projektledare vid Bosch.
Ökar säkerheten
Bosch menar att det nya bromssystemet gör det möjligt för fordonstillverkare att optimera både design och säkerhet. Genom att eliminera den mekaniska kopplingen mellan bromspedalen och bromssystemet behövs inte längre en fast montering vid fordonets brandvägg.
Istället kan bromskomponenterna placeras där de är mest optimala utifrån krocksäkerhet, buller- och vibrationsreducering samt produktionseffektivitet. Fordonstillverkare slipper bland annat att skapa separata varianter för höger- och vänsterstyrda fordon.

Tekniken gör det också möjligt att införa ”nya pedaldesigner” där bromspedalens rörelse kan kortas ner vilket frigör utrymme i bilens interiör och ger nya designmöjligheter. Det blir också möjligt att låta varje enhet självständigt skapa ett mer individuellt bromstryck vid de fyra hjulen.
– Vi genomförde tusentals inbromsningar under resan och kunde samla värdefulla insikter och data om bromssystemets beteende i en mängd olika trafiksituationer och jämföra dem med våra tidigare simuleringar. All denna information integreras i det fortsatta utvecklingsarbetet för att ytterligare optimera vårt hydrauliska brake-by-wire-system, summerar Hagen Kuckert.
Bosch har redan tagit emot flera beställningar från fordonstillverkar. De första bilarna med den nya tekniken kan introduceras på marknaden under hösten 2025. Bosch tror att omkring 5,5 miljoner kommer vara utrustad med tekniken till 2030.
Kommentera