Ett lösenord kommer att skickas till din e-postadress.

Nästa år lanseras elbilen BMW iX3, en eldriven variant som ska motsvara dagens BMW X3. I takt med att premiären närmar sig har BMW nu delat med sig om nya preliminära teknisk data om den kommande bilen.

BMX i3X kommer utrustas med att batteripaket på 74 kWh, vilket ska ge en räckvidd på 440 km enligt WLTP-körcykeln. Elbilen levererar 210 kW (286 hk) och ett vridmoment på 440 Nm.

BMW stoltserar elbilens över energieffektivitet, även vid högre hastigheter och busigare körning. Bland annat ska den fyrhjulsdrivna drivlinan vid hög acceleration föra över mer kraft på bakhjulen som ett sätt att hålla nere energiförbrukningen.

Förbrukningen uppger BMW till 20 kWh per 100 km, vilket kan jämföras med SUV:en Tesla Model X som har en angiven förbrukning på 18,6 kWh per 100 km. En annan SUV, Audi e-tron uppges ha en förbrukning på 28 kWh per 100 km.

Hållbara drivlinan

Drivlinan är också mycket mer etiskt hållbara jämfört med tidigare elbilar från BMW. Elmotorn är tillverkad utan sällsynta mineraler. Man har också lyckats minska andelen kobolt i batteriet med två tredjedelar. BMW säger också att det är de själva som köper in råvrorna kobolt och litium, för att inte riskera att få tvivelaktiga leverantörer.