Lanseringen av BMW:s första serieproducerade elbil i den nya serien ”Neue Klasse” närmar sig. Det genom den nya elbilen BMX iX3 som har världspremiär senare i höst. Just nu genomgår elbilen tester i franska Miramas.
I anslutning till det avslöjar BMW en hel del nya detaljer om elbilen. Bland annat att den nya generationen av den eleketriska drivlinan som sitter i elbilen kommer att möjliggöra räckvidder på upp till 800 km (WLTP).
Styrkan är det nya batteriet som innebär ett stort tekniksprång för märket. Det bygger på en helt ny arkitektur och använder för första gången cylindriska battericeller som ersätter de tidigare prismatiska cellerna. Dessa nya celler har 20 procent högre energitäthet vilket bidrar till den imponerande räckvidden.

Batteriet är dessutom integrerat direkt i fordonets struktur vilket både sparar utrymme och ökar karossens styvhet och säkerhet. Batteriet har också stöd för 800-voltsteknik och ska kunna snabbladda med upp till 400 kW i laddeffekt. På bara 10 minuters laddning ska det ge 350 km räckvidd.
Dessutom har batteriet stöd för dubbelriktad laddning. Det innebär att BMW iX3 kan fungera som ett energilager vid exempelvis Vehicle-to-Home (V2H) eller Vehicle-to-Grid (V2G). Då kan elbilen få rollen som ett redskap som kan hjälpa till att stabilisera elnätet eller minska elkostnaderna hemma.
BMW iX3 kommer ha premiär på bilmässan IAA Mobility i München i september 2025 och produktionen börjar i Debrecen, Ungern mot slutet av detta året. BMW beskriver iX3 och Neue Klasse som starten på ett teknikskifte som inte bara formar framtidens elbilar utan även integrerar bilen djupare i digitala och energibaserade ekosystem.
Mer information väntas närmare premiären men redan nu står det klart: Neue Klasse är inte bara ett nytt kapitel för BMW utan också ett tydligt språng för marknaden som helhet.
Kommentera