BMW Group beskriver en skakig marknad när man nu summerar försäljningen för årets nio första månader. Totalt sjönk leveranserna med 4,5 procent inom gruppen, men fallet dämpas av växande elbilsvolymer.
Försäljningen av elbilar inom BMW Group ökade med +19,1 % under årets första nio månader 2024. Totalt levererades 294 054 elbilar till kunder. Elbilarna står för 17 procent av alla leveranserna hittills i år.
– Våra elbilar lockar kunder över hela världen vilket framgår av den betydande tvåsiffriga tillväxten i vår elbilsförsäljning under årets första nio månader, kommenterar Jochen Goller, styrelseledamot för BMW AG ansvarig för Kund, varumärken, försäljning.
– Vi ökade också vår försäljning i Europaregionen. Vårt attraktiva modellsortiment, som är designat för teknologisk öppenhet, fick draghjälp på marknaden, trots de utmanande förhållandena överlag. BMW-varumärket tog marknadsandelar i Europa och överträffade avsevärt regionens totala marknad, tillägger Goller.
BMW-märket stod för 266 151 av de levererade elbilarna under perioden. Det är BMW iX1 och BMW i4 som leder försäljningen. Mini har levererat 16 536 elbilar hittills i år.
I Sverige har 3416 eldrivna BMW och 269 eldrivna Mini levererats hittills i år.
Kommentera