BMW visar nu upp sin nya testbil som fungerar som en rullande testbädd i utvecklingen av den kommande generationen Neue Klasse-elbilarna som går i produktionen innan slutet på detta året. Genom testbilen BMW Vision Driving Experience får vi en inblick i vad vi kan förvänta oss av BMW i framtiden. Nu har BMW bjudit in till de första provkörningarna.
I fokus står en helt ny centraldator som BMW kallar för Heart of Joy. Den kontrollerar drivlina, bromsar, laddning, energiåtervinning och styrningsfunktioner upp till tio gånger snabbare än tidigare system. Det ska ta köregenskaperna till en helt ny nivå av hastighet och precision.
Programvaran har utvecklats internt inom BMW och säger sig ta till vara på märkets mer än hundraåriga erfarenhet inom kördynamik. Vision-fordonet levererar 18 000 Newtonmeter i vridmoment. Tanken bakom detta är att om styrsystemet kan hantera en sådan kraftexplosion kommer det också att kunna möta de krav som ställs i vardaglig körning utan problem.

– Heart of Joy gör det möjligt för oss att ta körglädjen inte bara till nästa nivå, utan ett steg ännu längre. Dessutom ökar vi effektiviteten ytterligare och förbättrar därmed räckvidden, eftersom föraren i framtiden nästan uteslutande kommer att bromsa genom energiåtervinning. Det här är Efficient Dynamics i kvadrat, kommenterar Frank Weber, utvecklingschef på BMW AG.
Vid ungefär 98 procent av alla inbromsningar kommer de konventionella bromsarna inte behövas. Den bromskraft som genereras genom energiåtervinningen är tillräcklig för normal, vardaglig körning. Endast vid kraftiga inbromsningar, exempelvis i en nödsituation, krävs ingripande från de mekaniska bromsarna. Sammantaget ska detta öka effektiviteten med upp till 25 procent.

Provåkning i BMW Vision Driving Experience
BMW har nu bjudit in några BMW-influencers till Spartanburg i USA och låtit dem hänga med på en åktur i den rullande testbilen. Ett av de inslagen kan du se i videon nedanför:
Först ut en SUV
Den första elbilen som ingår i serien Neue Klasse blir en SUV med produktionsstart innan slutet på detta året. Den rullande testbilen liknar mer något som skulle kunna platsa som en 3-serie sedan. En sådan väntas vara klar för produktion först under 2026.

Neue Klasse kommer innebär en hel del förbättringar mot dagens generation elbilar. BMW har ägnat mycket tid på att göra fordonen mer effektiva. Räckvidden är 30 procent längre än dagens generationer av elbilar, och dessutom har man ökat energidensiteten i batteriet med mer än 20 procent. Med övergången till ett 800-voltsystem förbättras också laddhastigheten med upp till 30 procent.
Kommentera