13 procent av alla bilar som BMW sålde under första halvan av 2023 var elbilar. Efterfrågan drivs till stor del av elbilarna BMW i4 och BMW iX3. Jämfört med samma period i fjol har BMW dubblat elbilsvolymerna.
Målet för året är att minst 15 procent av alla sålda bilar ska vara en elbil. Under hösten kommer nya elbilen BMW i5 hjälpa till att höja andelerna så att BMW ska nå målet.
– Upptrappningen av våra helelektriska modeller är fortfarande en klar prioritet. Som ni vet bör elbilarna stå för 15 procent av vår globala försäljning för hela året, kommenterade VD Oliver Zipse vid en pressträff.
Intresset för BMW:s elbilar är stort menar företaget, som i samband med senaste kvartalsrapporten berättade att man nu ”investerar mer än vad som ursprungligen planerats för i den globala ökningen av elbilar”. Utvecklingskostnaderna har ökat med nästan en femtedel, till 18 miljarder kronor.
Till nästa år siktar BMW på en elbilsandel på minst 20 procent. Utmaningarna framöver är att hålla jämn takt med Tesla, men också att bli mer konkurrenskraftiga på den kinesiska marknaden.
– Med lanseringen av helelektriska i5 kommer BMW Group nu att kunna erbjuda minst en elbil i varje kärnsegment. i5 kommer att bidra till att 40 procent av alla bilar vi bygger i vår största europeiska fabrik kommer att vara helt elektriska från nästa år och framåt. Förutom 5-serien finns även nya BMW X2 i startgroparna, inklusive dess helt eldrivna motsvarighet iX2, avslutar Oliver Zipse.
Kommentera