BMW om tekniken i Neue Klasse – 30% längre räckvidd och 30% snabbare laddning

BMW Neue Klasse.

Under Tech Days i tyska Landshut gav BMW en första inblick i utvecklingen och produktionen av märkets nya högspänningsbatterier och elektriska drivsystem för den sjätte generationens BMW eDrive-teknologi. Detta är hårdvaran som kommer att sitta i nya BMW Neue Klasse och ge 30 procent längre räckvidd och 30 snabbare laddning.

Produktionen av den första elbilen i Neue Klasse-serien med den nya tekniken kommer att gå i produktionen senare i år vid BMW:s anläggning i Debrecen, Ungern. En del av tekniken kan också hitta in i BMW:s befintliga modeller.

Batteritekniken

Batterikonceptet i Gen6 drar nytta av 800V-teknologi och är en viktig del i att Neue Klasse kommer leverera längre räckvidd och ännu snabbare laddning. BWW talar om 30 procent snabbare laddning och 30 procent längre räckvidd, På vissa modeller kan förbättringen bli ännu högre.

Batteriet kommer också fungera som en bärande del av strukturen i Neue Klasse-modellerna, enligt principen ”pack-to-open-body”. De nya cylindriska cellerna har en 20 procent högre energitäthet än föregångarna och integreras direkt i batteriet (”cell-to-pack”).

BMW berättar också att de nya elbilarna och batteriet har stöd för dubbelriktad laddning.

Styrenheten

Nästa viktiga pusselbit är den centrala styrenheten BMW Energy Master. Enheten är placerad på högspänningsbatteriet och fungerar som gränssnitt för både hög- och lågspänningsström och batteridata. Enheten kontrollerar även strömförsörjningen till elmotorn och fordonets elsystem.

BMW Group har själva utvecklat både hård- och mjukvaran i Energy Master vilket ska göra det enklare för BMW att garantera tekniska uppdateringar och förbättringar genom trådlösa mjukvaruuppdateringar.

Elmotorer

Till Gen6-drivlinan har BMW också tagit fram två motortyper. Den ena är en synkron elmotor utan permanenta magneter (EESM). Här genereras magnetfältet i rotorn genom lindningar som matas med likström. Det gör det möjligt för för BMW att bättre optimera styrkan baserat på aktuella belastningsförhållanden vilket höjer verkningsgrader. EESM-motorn bygger på en vidare utveckling av motorn från tidigare generationens drivlina.

BMW använder sig också en andra elektrisk motor av typen asynkronmotorn (ASM). Här induceras magnetfältet i rotorn av statorn i stället för permanenta magneter (PSM) eller elektrisk excitation (EESM). Rotorstrukturen i ASM-motorn består av en metallbur vilket ger fördelen av en mer kompakt design och kostnadseffektivitet. 

BMW hävdar att de nya motorerna visar på flera förbättringar jämfört med en Gen5-modellen. De nämner framför allt en minskad energiförlust med 40 procent, en minskad kostnad med 20 procent och en minskad vikt med 10 procent.

Totalt levererar den nya generationens eDrive en 20-procentig ökning av fordonets verkningsgrad jämfört med dagens helelektriska BMW-modeller. BMW kommer kunna erbjuda en, två, tre eller fyra elmotorer beroende på preferenser och behov. 

– För BMW Group är elektrisk mobilitet framtiden och en central tillväxtsektor. Vi är ledande inom utvecklingen av denna drivlineteknik. Samtidigt tillämpar vi en teknologiöppen approach, där vi beaktar hur mobilitetsbehoven varierar mellan olika regioner i världen, berättar Joachim Post, styrelseledamot i BMW AG för inköp och leverantörsnätverk.

Serieproduktion av elmotorer med den sjätte generationens eDrive startar i Steyr i Österrike i sommar. Energy Master-produktionen sker vid anläggningen i Landshut och batterierna kommer produceras i fem nya anläggningar i anslutning till BMW:s existerande fabriker.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.