Björn Nyland har satt elbilen BMW i4 på prov i sitt klassiska 1000 kilometerstest. Under testerna kör han non-stop från Oslo ner längs den svenska västkusten och vänder i Helsingborg och kör norr upp igen.
När han återvänder till Oslo har han kört 1000 kilometer och får en sluttid inklusive den tiden han behövde för att stanna och ladda. Tiden ger en tydlig indikation på hur effektiva elbilarna är, och hur snabbt de kan återhämta sig vid laddstationerna under en längre resa.
I topp har Tesla Model 3 Performance följt av Tesla Model 3 Long Range länge legat. Det med sluttiden 9 timmar och 15 minuter respektive 9 timmar och 20 minuter. Positionerna har länge varit ohotade, fram tills nu.
Nu har den BMW i4 eDrive40 som Björn testat seglat in på en delad andraplats med Long Range-modellen av Model 3. Den också med sluttiden 9 timmar och 20 minuter.
Björns test med BMW i4 kan du se nedan:
I ett andra test som Björn publicerade inför helgen med BMW i4 M50, alltså en mer kraftfull variant av i4 möttes Björn dock av ett något sämre resultat. Då fick han sluttiden 9 timmar och 40 minuter. Under den körningen drabbades han dock av att batteriet överhettade vid snabbladdning.
Topplista
Detta är topp tio elbilarna i Björns 1000 kilometerstest.
Bilmodell | Tid | km/h | Wh/km | Temp |
Tesla Model 3 Performance | 09:15 | 108,1 | 212 | 19-28°C |
BMW i4 eDrive40 | 09:20 | 107,1 | 208 | 17-20°C |
Tesla Model 3 LR 82 kWh | 09:20 | 107,1 | 186 | 17-22°C |
Audi e-tron GT | 09:35 | 104,3 | 256 | 8-12°C |
Mercedes EQE 43 AMG | 09:35 | 104,3 | 256 | 19-28°C |
BMW i4 M50 | 09:40 | 103,4 | 229 | 19-31°C |
Porsche Taycan Cross Turismo 4 | 09:40 | 103,4 | 275 | 15-18°C |
Tesla Model Y LR | 09:45 | 102,6 | 207 | 13-21°C |
Tesla Model Y Performance | 09:45 | 102,6 | 228 | 17-24°C |
Kommentera