BMW i3 lanseras som eldriven sedan – men bara i Kina

BMW har i Kina lanserat en ny elbil som får namnet BMW i3 eDrive35L. Trots att den delar namn med stadselbilen BMW i3 som sålts i Europa i snart 10 år så delar de inga andra likheter. Förutom att de båda är helt eldrivna.

Mer korrekt kan denna variant av i3 beskrivas som en mindre version av BMW i4 som BMW nyligen lanserade i Europa. Denna varianten av i3 blir exklusiv för Kina och ska locka de som tycker BMW i3 är för stor eller dyr.

I grunden är den nya i3:an en BMW 3-serie med en ansiktslyftning. Den har också ett förlängt axelavstånd med 11 centimeter för att ge bättre utrymme i baksätet. Något som chaufförsburna kinesiska köpare uppskattar.

Den elektriska drivlinan bygger på BMW:s femte generation av eDrive powertrain. Den delar alltså samma elektriska drivlina som idag sitter i BMW iX3, BMW i4 och BMW iX.

BMW i3 blir bakhjulsdriven och drivs framåt av en elmotor med en maximal effekt på 210 kW (286 hk). Den är också relativt pigg och ska klara 0–100 km/h på 6,2 sekunder.

Batteriet i elbilen har en nettokapacitet på 66,1 kWh och ska erbjuda en räckvidd på upp till 526 kilometer enligt kinesiska körcykeln CLTC. Förbrukningen anger BMW till 14,3 kWh/100 km. Snabbladdning ska vara möjlig med upp 95 kW, vilket innebär att ladda från 10 till 80 procent tar 35 minuter.

Lanseringen i Kina ska ske i maj i år.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.