Under första halvan av 2022 sålde BMW Group, genom BMW och Mini totalt 75 891 elbilar globalt. Det är dock en bra bit från största konkurrenten inom elbilar, nämligen Tesla som under samma period levererade 564 743 elbilar.
Totalt ökade BMW antalet elbilar med 110 procent samtidigt som biltillverkaren som helhet tappade 13 procent. Sett till alla drivlinor levererade BMW 1 160 443 bilar under årets första halvår. BMW lyfter däremot fram att tempot på elbilsförsäljningen går helt enligt företagets strategier och mål.
– Trots en mycket utmanande period kunde vi mer än dubbla vår försäljning av helelektriska fordon över hela världen under det första halvåret av året, säger Pieter Nota, styrelseledamot för BMW AG.
BMW:s mål för hela 2022 är att just dubbla antalet sålda elbilar jämfört med 2021. Förra året sålde BMW 103 855 elbilar. Den nya elbilen BMW i4 kommer att bli en av biltillverkarens storsäljare i år. BMW bekräftar i ett pressmeddelande att man bara i Europa tagit emot 34 000 beställningar på i4.

Flera, för i år, nya modeller kommer att bidra till att BMW kommer fortsätta öka sin försäljningen av elbilar. Här nämner BMW bland annat nya BMW i3 (som sedanmodell speciellt för Kinamarknaden), samt nya suven BMW iX1 och superlyxiga BMW i7. Nästa år kommer en helt eldriven BMW i5 och en ny helt eldriven Mini Countryman samt Rolls-Royce första elbil Spectre.
Till 2030 räknar BMW Group med att hälften av alla bilar man säljer kommer vara elbilar. Just nu ligger den andelen på 6,5 procent. Bland annat kommer märkena Mini och Rolls Royce till 2030 endast erbjuda helt eldrivna modeller.
Kommentera