BMW Group har framgångsrikt lanserat flera nya elbilar under det senaste året något som nu återspeglas i försäljningsstatistiken. Mellan januari och september har BMW Group sålt 128 196 elbilar av märket BMW och Mini.
Det är en ökning med 114,8 procent jämfört med samma period förra året. Jämfört med koncernens totala försäljning visar det på ett tydligt skifte mot de eldrivna produkterna, den totala försäljningen (alla drivlinor) minskade med 1,4 procent under samma period.
Det är elbilsmodellerna BMW iX3, BMW i4 och BMW iX som driver på försäljningen och lockar nya kunder. Dessutom har nyheterna BMW i7 och BMW iX1 plockat upp momentum, berättar BMW i ett pressmeddelande. För Mini är ökningen 45,2 procent mot förra året.
BMW hade som mål att dubbla sin försäljning av elbilar 2022. Ett mål som man nu alltså är på god väg att nå.

Under 2023 räknar BMW Group med att kunna fortsätta sin goda försäljningstillväxt med elbilar och planerar med att utöka sitt utbud av ytterligare. Bland elbilarna som är på gång finns BMW i5 och lyxiga elbilen Rolls-Royce Spectre som kommer ha världspremiär i oktober.
I Sverige har BMW hittills i år (januari–september) levererat 3877 elbilar vilket är en ökning med 309 procent mot samma period förra året. Toppar listan gör den nu utgångna modellen BMW i3 (1816 ex), följt av BMW i4 (915 ex), BMW iX (788 ex) samt BMW iX3 (358 ex). Mini har levererat 1888 elbilar.
Kommentera