I veckan höll BMW Group ett stort möte för aktieägarna. Där utropade BMW-chefen Oliver Zipse en seger för biltillverkarens elbilsstrategi. Han menar att BMW valt helt rätt väg framåt till skillnad från sina konkurrenter som nu får sänka sina aggressiva elbilsmål.
– Vi tar ett långsiktigt grepp för att förbereda oss för banbrytande innovationer och gör riktade investeringar i vår framtid, sa Zipse.
Till skillnad från sina konkurrenter tog BMW rätt beslut för fem år sedan. I en tid då konkurrenterna valde att satsa helhjärtat på elbilar så valde BMW en strategi där elbilar samexisterar med hybrider och förbränningsmotorer under en övergångsperiod.
Det har varit ett vinnande koncept menar Zipse. Sakta men säkert kommer man att ställa om en del av sina fabriker för att bara tillverka elbilar. Först ut är företagets fabrik i Debrecen, Ungern som kommer att producera sin första elbil BMW ”Neue Klasse” iX3 denna hösten.
– Neue Klasse är ett exempel på vår långsiktiga strategi. Att steg för steg planera och genomföra våra mål med hjälp av vår finansiella styrka, operativa skicklighet och starka laganda, säger Zipse.
Neue Klasse är en helt ny generation elbilar från BMW där nya BMW iX3 är först ut. Den kommer följas av nya BMW i3 som ska tillverkas i München. Även München ska bli en dedikerad elbilsfabrik redan nästa år.
Zipse beskriver BMW som en ”sen vinnare i omställningen av drivlineteknik”. Beslutet har gjort att BMW har kunnat vara flexibla till yttre omständligheter och marknadens förutsättningar som snabbt förändras med omvärldsläget.
– Vårt framtidsinriktade arbetssätt erkänns nu som en strategisk fördel och ett hållbart affärsupplägg, summerar Zipse.

Under årets första kvartal ökade elbilarna inom BMW Group med 32,5 procent globalt. I Europa var ökningen hela 64,2 procent. Segmentet är nu det som ökar snabbast inom BMW. Totalt levererade man 109 516 elbilar under kvartalet vilket motsvarade 18,6 procent av alla levererade fordon.
– Vi har satt upp ambitiösa mål. Vår framgångsrika tekniköppna strategi, vårt attraktiva modellutbud och lanseringen av Neue Klasse kommer att ge oss det momentum vi behöver, avslutar Zipse.
















Kommentera