BMW har en rullade testbil för nästa generationens elbilar i den nya Neue Klasse-serien. Testbilen som utmanar gränserna och sätter avancerade teknik på prov heter Vision Driving Experience.
BMW har visat upp en hel del av den och de som åkt i den beskriver upplevelsen som minst sagt imponerande. Men dessa testbilarna har varit maskerade. Nu släpper BMW på den maskeringen.
För första gången får vi se testbilen helt utan maskering. Testbilen som ofta beskrivits som den eldrivna M3an har nu visats upp inför motormässan i Shanghai.

Enligt BMW så tänjer Vision Driving Experience gränserna för kördynamik och är troligen världens snabbaste testbänk. Elbilen levererar ett brutalt vridmoment på upp till 18 000 Nm. Genom en stor fläkt som suger fast bilen i marken har man en aktiv aerodynamik som ger upp till 1,2 ton marktryck och tillåter sidkrafter på hela 3G. Det är nivier som bara finns i Formela 1.
Under så extrema förhållanden måste allt fungera perfekt. Nyckeln till det är BMW:s hård- och mjukvara – och i det här sammanhanget menar BMW att om den fungerar så bra under dessa extrema förhållanden så kommer den också klara vardagstrafik utan problem.

I en ny video från BMW berättar den tyska racingföraren Jens Klingmann hur bilen fungerar och hur den är att köra:
– Det är sjukt kul att köra! Bilen har riktigt mycket kraft och man känner sig trygg direkt från första metern. I en vanlig bensinbil är det nästan alltid en liten fördröjning mellan att man gasar och att bilen faktiskt svarar. För mig som racerbilsförare – ju snabbare kraften kommer, desto bättre, berättar Klingman.

Just BMW Vision Driving Experience är framtagen enbart för utveckling och kommer inte att serieproduceras. Men exteriören bär det nya formspråket som konceptet BMW Vision Neue Klasse har. Den bilen ska nästa år mynna ut i BMW 3-serien.
BMW bekräftar att vi kan förvänta oss att den färdiga produktionsbilen kommer att bära många av de drag vi ser på testbilen. Det inkluderar den kraftfulla karossen, de markerade hjulhusen, den nedsänkta kupén och den karaktäristiska ”hajnosen” framtill. BMW bekräftar också att det blir en ny tolkning av den klassiska njurformade grillen och de dubbla strålkastarna.
De första Neue Klasse-modellerna börjar byggas vid fabriken i Debrecen, Ungern redan i år. Men då handlar det om suven BMW iX3.
Kommentera