Björn Nyland har lagt vantarna på nya eldrivna kombin Audi A6 Avant e-tron quattro. Nu ger han sig ut på sitt testmoment söndagskörning för att undersöka hur långt elbilen kommer när han ”gubbkör”. Nyland delar upp körningen under två dagar och delar med sig av sina intryck av bilen under resan.
A6 Avant e-tron quattro har ett batteri på 100 kWh vilket ger en officiell WLTP-räckvidd på 662 kilometer. Nyland hoppas på en riktig långkörning utan att ladda, vårvädret är här med skonsamma temperaturer på 15 till 17°C och torrt väglag. Bilen själv estimerar en räckvidd på 532 kilometer.
Ruttens sträckning går via olika norska småvägar genom kuperat landskap med varierande förutsättningar. Allt som allt är förhållanden ändå gynnsamma och det visar sig att den eldrivna kombin överträffar de officiella räckviddssiffrorna. Men den sprängde aldrig 700 kilometers-vallen, något som Nyland påpekar att han gjorde med Volkswagen ID.7.
Men på det stora hela är han ändå nöjd:
– Om man för en gångs skull håller hastighetsgränserna då kommer man riktigt långt. Man kan köra i flera timmar innan första laddstoppet sen laddar man 20 minuter och kör fem timmar till. Väldigt praktiskt, summerar Nyland.
Se inslaget nedanför:
När Nyland kommer i mål konstaterar han att han alltså lyckades köra 670 kilometer på en laddning. Det är bättre än WLTP-siffran på 662 kilometer.
– Vi landade på 670 kilometer räckvidd… lite sämre än BMW i4, men ändå helt okej. Det här är inte en supereffektiv bil men den är tillräckligt bra för långresor. Fyrhjulsdrivna elbilar är oftast inte lika effektiva som de med bakhjulsdrift, avslutar Nyland.
Kommentera