Ett lösenord kommer att skickas till din e-postadress.

Det är ingen hemlighet att biltillverkare kollar var konkurrenterna gör genom att köpa in och montera isär konkurrenternas bilar i minsta möjliga beståndsdelar. Enligt vissa uppgifter så påstås till exempel Volvo vara ägare till Sveriges första Tesla Model 3 inköpt på den gråa marknaden – i syfte att lära sig mer.

Enligt den tyska affärstidningen WirtschaftsWoche har tyska biltillverkare i hemlighet köpt in inte mindre än fyra stycken Tesla Model 3. Och tidningen rapporterar vidare om att biltillverkarna nu är riktigt nervösa.

Annons

Bilarna kommer antagligen från tidigare Tesla-anställda som fick möjligheten att köpa några av de första bilarna som rullades ut från fabriken. Uppgifter pekar på att biltillverkare betalat så mycket som uppåt en miljon kronor för enskilda Tesla Model 3, ungefär tre-fyra gånger så mycket som de anställda ursprungligen betalade för sina bilar, säger tyska tidningen Handelsblatt.

Rapporten pekar på flera ofattbara styrkor för Tesla Model 3

Tesla har enorma marginaler på sina bilar. Tesla Model 3 har en prislapp på $35 000-$78 000 (315 000kr-700 000kr) beroende på utrustning, men kostnaden för materialen i en Tesla Model 3 tycks landa på $18 000 (160 000kr). Med en produktionskostnad på $10 000 (90 000kr) enligt rapporten, kan man räkna hem en enorm marginal för varje såld bil. Det är en uttalade strategi för Tesla för att nå deras vision om att ta fram den prisvärda ”folk-elbilen”.

Laboratorierapporter som WirtschaftsWoche (länkar till tysk artikel) också fått ta del av pekar åt att mängden kobolt som används i Tesla Model 3:s batterier tycks vara väldigt liten. Kobolt är en viktig huvudingrediens i litium-batterier, och samtidigt en svår ädelmetall att få tag på. Likaså är den etiskt hårt ifrågasatt då majoriteten av kobolten finns och bryts i konfliktdrabbade Kongo-Kinshasa under tvivelaktiga förhållanden.

Men här har alltså Tesla i samarbete med Panasonic minskat mängden kobolt från 8 ner till 2,8 procent vilket också reducerar kostnaden för batterierna avsevärt.

Starkt varumärke

Tesla har också lyckats bygga ett starkt varumärke med mängder av ambassadörer och fans. Den enorma mängden trogna kunder som bär och för budskapet vidare för Tesla gör att företaget inte behöver lägga pengar på marknadsföring.

Kunderna är också extremt förlåtande och toleranta mot eventuella (tillfälliga) tillkortakommande från Teslas sida.