Biltest: En vecka med elbilen Honda e – liten och hjälpsam för dig som vill synas

Jag har haft möjlighet att provköra stadselbilen Honda e under en veckas tid. Elbilen är en kompakt citybil med ungefär 220 kilometer i räckvidd. Min slutsats är att Honda på det stora hela tagit fram den perfekta elbilen om du dagligen kämpar med att dribbla dig runt i den stökiga storstadstrafiken. Synd bara att den är så dyr.

Det finns många typer av bilar. Små bilar, mellanstora bilar, stora bilar, sedaner, halvkombi, helkombi, bilar med flak och bilar utan tak. Alla bilar uppfyller olika grundkrav. Bilar för små familjer, bilar för stora familjer. Bilar för den som ska lasta mycket eller den som bara vill visa upp sig. Honda e är mer komplex.

Att säga att Honda vågat ta ut svängarna är en underdrift. Honda e är inte lik någon annan bil, och efter en vecka med bilen är det tydligt att denna väl genomtänkta elbil vänder sig till en nischad målgrupp. Väl i rätta händer kan Honda e vara den perfekta elbilen.

Honda e är mycket liten men mycket hjälpsam

Honda e är mindre än BMW i3

Storleken på Honda e är värd att notera. Den är mycket nätt i storleken och mäter 3,89 meter på längden, 1,75 meter på bredden och 1,5 meter i höjd. Som en jämförelse har stadselbilen BMW i3 längden 4 meter, bredden 1,78 meter och höjden 1,58 meter.

Interiört upplevs elbilen trots allt som överraskande rymlig. Undertecknad på 192 cm får bekvämt plats i bilens förarsäte, men då blir det trångt i baksätet. Bilen har fyra sittplatser, och fyra av normallängd kan få plats i bilen. Bilens lastutrymme är dock ganska begränsat. Det går att fälla den bakre stolsraden, men i normalläge så får man plats med en mindre väska, två-tre matkassar och laddkablarna.

Den nätta storleken är dock bilens styrka. I kombination med en vändradie på 4,3 meter finns det knappt några hinder för bilen. Det är bilens bakhjulsdrift som möjliggör den snäva vändradien. Vid fullt rattutslag vinklas också framhjulen för att möjliggöra en snäv svängstunt.

Vid fullt rattutslag vinklas hjulen på Honda e

Hjälpsamma premium-funktioner

Honda e är utrustad med flertalet hjälpsamma funktioner som underlättar körningen. Den har självklarheter som parkeringssensorer och backkamera. Det som skiljer Honda e från många andra småbilar är att den också har mer avancerade förarassistansfunktioner. På Honda e hittar du bland annat en 360-graderskamera, automatisk filhållning, adaptiv farthållare och autobroms.

Dessutom kan Honda e parkera helt själv med Park Assist. Funktionen fungerar klanderfritt. Det enda som finns att önska av den är möjligheten att låta bilen parkera med nosen inåt, det är trots allt där laddluckan sitter. Idag kan Park Assist bara backa in i rutan.

Honda e har sidokameror som standard och på Advanced-modellen finns även en digital backspegel. Kamerorna ersätter traditionella backspeglar och levererar bilder till skärmar på instrumentpanelen i bilen. Först känns det konstigt, men ganska snart upptäcker jag fördelarna. Kamerorna låter mig se bättre bakåt än vad jag kan med vanliga speglar. Dessutom fungerar sidokamerorna mycket bättre i mörker och i samband med en rejäl regnskur imponeras jag. Sidokamerorna avvisar på något magiskt vis allt vatten helt och hållet.

Komfort och smidighet: Roligast i stan, bullrigare på motorvägen

Honda e gör sig bäst i hastigheter förknippade med stadsmiljöer och tätorter. Det märks att det är för detta bilen är byggd. Bilen blir som roligast i stadsmiljöer, där man snabbt manövrerar sig fram mellan filerna och enkelt byter riktning i korsningarna. En felkörning avhjälps med en imponerande snäv u-sväng och de mest omöjliga fickparkeringarna görs i en handvändning.

Honda e är snabb i responsen, fjädringen hård men ändå förlåtande mot ojämnheter. Manövreringsmässigt känner man sig snabb och smidig på vägarna. Det finns ingen ”såsighet” i varken styrning eller fjädring.

Oftast är små bilar väldigt bullriga i höga hastigheter. Tyvärr är Honda e inget undantag. På motorvägen dundrar vägljudet in i kupén. Det förvånade mig faktiskt att Honda inte unnade bilen bättre isoleringen mot vägbuller. Detta är ändå ingen vanlig småbil.

Är räckvidden ett bekymmer?

Honda e är i huvudsak en bil för kortare körsträckor och 220 kilometer kan låta lite. För dagliga körningar, till och från jobbet och runtomkring i tätorten är räckvidden inget problem. I snitt jobbpendlar svensken två till tre mil. Där passar Honda e som handen i handsken.

Under min testvecka tog vi en längre utflykt och körde sträckan Göteborg – Kungshamn, en sträcka på ungefär 15 mil. Vi toppade upp batteriet i drygt en halvtimme i Uddevalla Torp medan vi provianterade i en närliggande matbutik. Honda e stödjer snabbladdning med CCS på upp till 50 kW.

Under vistelsen i Kungshamn fanns inga möjligheter till destinationsladdning och för att klara återresan repeterades det halvtimmeslånga laddstoppet i Uddevalla Torp. Ankomsten till Göteborg gjordes ändock med god marginal.

För den dagliga pendlingen är räckvidden absolut inte ett problem. För de längre utflykterna får man planera sin körning.

Honda e är en bra stadselbil – för rätt person

Prislappen på Honda e startar på omkring 370 000. I Allt om Elbils jämförelselista över elbilar så har Honda e ett högt pris relativt till räckvidd jämfört med andra elbilar. Honda e har däremot väldigt mycket mer som andra elbilar saknar.

Honda e är unik med tuffa och annorlunda design- och funktionslösningar för sitt segment. Det är en stadig och robust småbil med en hög kvalitetskänsla som genomsyrar hela bilen. Om du är beredd att betala för mer än ”bara en elbil”, så ska du definitivt överväga Honda e.

Tre anledningar till att välja Honda e:

  1. För dig som vill ha en rolig bil. Honda e är oerhört kul att köra. Den är pigg och har definitivt känslan av en lättrattad gocart som snabbt kan sticka iväg.
  2. För dig som gillar teknik och vill ha extra allt. I Honda e hittar du mängder av avancerad teknik. Under en presentation tidigare i år sa Honda att Honda e föreställer en bil från 2030 byggd idag.
  3. För dig som vill synas och vill ha en extrovert bil. Du som vill vara i fokus kommer få vara det. Om Honda e inte funnits hade du antagligen övervägt andra extroverta småbilar som Mini Cooper SE eller Fiat 500 Dolcevita Edition.

Honda e kommer sätta dig i fokus, du kommer sticka ut. Det var längesedan jag körde en bil som väckte så stor nyfikenhet hos förbipasserande. Under testveckan blev det många glada tillrop, tummar upp och nyfikna som ville komma fram för att kika på bilen. Honda e är helt enkelt en bil som sprider glädje.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.