Volvo Cars ser ut att gå mot ännu ett rekordår. Det avslöjar bolagets VD Jim Rowan i en intervju med Automotive News. Förra året firade Volvo 708 716 levererade bilar, i år har Volvo Cars som mål att öka med sju till åtta procent, enligt Rowan.
En av modellerna som är med och driver upp volymerna är märkets nya kompakta elbil Volvo EX30. Men den beläggs nu med strafftullar eftersom den tillverkas i Kina. Räddningen kan vara att Volvo sedan tidigare har planerat att tillverka EX30 i Belgien. Det med start i mitten på 2025.
På frågan om volymerna kommer sjunka med högre tullar, eller om Volvo planerar att hålla nere leveranserna till att produktionen startar i Belgien svarar Rowan:
– Vi kommer inte att se fördelarna med EX30-produktion i Gent förrän under andra halvan av nästa år när vi når en betydande volym. Summan av kardemumman är att kostnaden för den bilen kommer att öka. Vi måste bestämma hur mycket av det vi skickar vidare till kunden. Ju högre pris betyder, desto större effekt på volymen. Vi är mitt i den beslutsprocessen, svarar Jim Rowan till tidningen.
Ny teknik pressar priset
På det stora hela är Volvo nöjda med framgångarna med Volvo EX30. Det nya kompakta formatet har varit en succé för Volvo. Framåt kan det komma fler varianter, men först vill Volvo nå ut på fler marknader.
– Mottagandet av småbilar i ett helt elektriskt format har visat sig vara väldigt populär, särskilt i Europa. Nästa fråga är om EX30 kommer att bli framgångsrik i USA som en stadsbil eller som en andrabil, eller till och med tredje bil för många familjer. Vi tror att den kommer att bli det, säger Jim Rowan.
– När vi introducerat EX30 på alla marknader ger det oss utrymme för ytterligare tillväxt. Det är därför vi satsar stort på småbilssegmentet genom att planera en version med LFP-batterier, vilket kommer att sänka kostnaden. Vi tittar också på vilka andra funktioner vi kan lägga till. Det finns ganska mycket utrymme för oss globalt med den bilen, summerar Jim Rowan.
Kommentera